Ugens debat: Hvorfor ikke lægge solceller på alle offentlige bygninger?
»Solenergi er essentielt for at kunne gøre EU uafhængig af russisk naturgas,« skriver EU-Kommissionen i en ny plan, der foreslår, at alle egnede offentlige bygninger har solceller installeret på taget inden 2025. Læserne på ing.dk diskuterede tidligere på året solceller på alt nybyggeri. Når det gælder offentligt byggeri, er læserne enige: Sæt i gang.
Ugens debat: Skal der sættes strøm til vejene?
Som Ingeniøren skrev i seneste udgave, er der forsøg i gang med strømforsyning af elektriske lastbiler på motorvejene. Idéen affødte debat blandt læserne på ing.dk, som ikke var helt vilde med den.
Ugens debat: Er kørselsafgifter vejen frem?
Med sin nye klimaplan lægger IDA op til mere cyklisme og kollektiv trafik, hvilket vil kræve en omlægning fra bil- til kørselsafgifter. I debatten på ing.dk affødte det både kritik og mange alternative forslag.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Udskyder elektrificering: Holbæk-pendlere skal bumle i IC4 indtil 2025
Banedanmark vil alligevel ikke beskytte de eksisterende signaler på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Konsekvensen er, at der ikke kan komme kørestrøm til eltog op, og pendlerne skal køre IC4.
Aarhus Letbane har isproblemer – og de bliver først løst til januar
Frost på køreledningerne medførte aflysninger og forsinkelser på hele strækningen fra Grenaa til Aarhus tirsdag morgen. Og det bliver næppe sidste gang.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik?
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Rapport slår alarm: Selvkørende biler kan drukne vores byer i trængsel
En europæisk miljøorganisation har med en egenudviklet model regnet sig frem til, at selvkørende biler kan få trafikken til at stige så meget, at storbyens myldretid varer hele dagen. Sker det, er konsekvenserne for klimaet enorme.
Automatisering droppet: Rejsekort-passagerer må selv opdage overbetaling ved forsinkelser
Passagerer i den offentlige transport, der rejser med rejsekort, risikerer at skulle betale for ekstra zoner, hvis bussen er forsinket.
Jernbane til Næstved åbner med ny udgave af gammel signalteknologi
Banedanmark opgraderer næste år jernbanen mellem Ringsted og Næstved til 200 km/t. Men i første omgang bliver det med det gamle signalsystem og ikke det nye ERTMS.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Staten forærer omstridt motortrafikvej til København og Frederiksberg
Hvis ellers København og Frederiksberg kommuner kan finde pengene, står det dem nu frit for at tunnellægge Bispeengbuen og genåbne Ladegårdsåen ovenpå.
Ombygning af Ringsted Station voldsomt underbudgetteret: Fordyret med 118 procent
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.
Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.