Bagsiden: Da Rejsekortet igen kom til kort… Mon ikke Rejsekortet – trods den monopolbaserede succes – er et af de mindst kundevenlige it-systemer, vi har i drift her til lands? Ret mange af os ønsker os vist tilbage til dengang før 20…
Hjælp os: Hvor godt fungerer internettet i DSB’s tog? Efter fem år og mere end en halv milliard kroner er der nu mobil- og wifi-dækning på 98,6 procent af de danske fjern- og lokalstrækninger. Men hvor god er forbindelsen egentlig? Det kan Banedanmark og DSB ikke fortælle detaljeret, og derfor spørger vi nu Ingeniørens læsere om hjælp.
Ugens debat: Er den kollektive trafik stadig coronaramt? Omkring 85 procent af belægningen fra tiden før corona er status for den kollektive trafik i Danmark. På ing.dk var der ikke den store overraskelse over det tal blandt de mange læsere, der deltog i debatten.
Ugens debat: Er kørselsafgifter vejen frem? Med sin nye klimaplan lægger IDA op til mere cyklisme og kollektiv trafik, hvilket vil kræve en omlægning fra bil- til kørselsafgifter. I debatten på ing.dk affødte det både kritik og mange alternative forslag.
Kritik af DSBs rolle i udbud af nye S-tog Det er endnu uklart, hvilken rolle DSB får, når fremtidens - efter planen førerløse - S-tog får sin debut. En potentiel ny operatør kritiserer rollefordelingen i et brev til transportministeren.
Banedanmark lukker vigtig pendlerstrækning i otte måneder I yderligere tre måneder næste år kommer der ingen tog mellem Ringsted og Næstved, fordi den alternative strækning på grund af signalskandalen ikke er klar. Simpelthen for åndssvagt, siger ordfører.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej« Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik? Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Rapport slår alarm: Selvkørende biler kan drukne vores byer i trængsel En europæisk miljøorganisation har med en egenudviklet model regnet sig frem til, at selvkørende biler kan få trafikken til at stige så meget, at storbyens myldretid varer hele dagen. Sker det, er konsekvenserne for klimaet enorme.