Italienske entreprenører kræver to mia. ekstra for at bygge Storstrømsbroen
Den nye bro over Storstrømmen er budgetteret til at koste 4,4 mia. kroner. Men nu har det italienske entreprenørkonsortium SBJV afleveret krav, der samlet set er lige så stort, som konsortiets oprindelige kontraktsum på 2,1 mia. kroner. Vejdirektoratet mener, at kravet er alt, alt for højt.
Regeringen droppede planer om CO2-kompensation for kæmpe infrastrukturplan
Nyplantning af skov og en ugentlig hjemmearbejdsdag var blandt forslagene til at kompensere for CO2-udledningen ved regeringens store infrastrukturplan. Men ideerne blev fjernet af regeringen og skjult for ordførere.
Hæld e-fuel på toget og put batteri i indenrigsflyet
Synspunkt: Regeringens forslag om produktion af e-fuel til indenrigsfly har skabt livlig debat. Alle er enige om at få lavet e-fuel. Men få kan se fornuften i at hælde det på fly herhjemme.
Eksperter om havnetunnel til Amager: »Det vil betyde sammenbrud i store dele af døgnet«
I analysen af en havnetunnel har man i forundersøgelserne valgt ikke at fremskrive biltallet efter den økonomiske udvikling. Der tegnes dermed et skønmaleri af projektet, mener planlægger.
Stort dansk maskestudie: Mundbindsbrugere bliver ikke smittet signifikant mindre
Resultaterne har en stor usikkerhedsmargen, og siger ikke noget om, hvorvidt en covid-19-syg mundbindsbærer smitter mindre.
Teknologihistorie: Motorvejsnettet blev projekteret i 1936
Entreprenørernes fremsynede rapport med forslag til landsdækkende motorveje og broer over Storebælt og Øresund kan nu læses i Ingeniørenes Danmarkshistorie.
Første britiske brinttog klar til test
I dag rullede det første tog drevet af brint ud på det britiske jernbanenet. Toget er støttet af den britiske regering, og hvis testen går godt, skal lignende tog i kommerciel drift i 2023.
Banedanmark: »Ingeniørfirmaer leverer meget dårlig kvalitet«
De rådgivende ingeniører lover mere end de kan holde, og deres arbejde er for dårligt, lyder det fra Banedanmark. Brancheforening afviser.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.
Danmark og Slesvig-Holsten vil samarbejde om at køre brinttog
Den danske transportminister har indgået en aftale med sin kollega fra den tyske delstat om at undersøge, om der kan køre brinttog på strækningen mellem Esbjerg og tyske Nibøl.
Elflyproducent advarer: Motoren kan stoppe når som helst – uden varsel
Norges første ulykke med et elektrisk fly – og en af de første i verden – undersøges fortsat af norske Statens havarikommisjon for transport (SHT).
Ugens debat: Hvordan får vi styr på transportens CO2-udslip?
Ifølge de nyeste tal fra Energistyrelsen vil transportsektoren i 2030 stadig være 92 pct. fossilbaseret. Læserne på ing.dk peger på fartgrænser, elektrobenzin og krav til erhvervslivet som mulige veje til et lavere CO2-udslip fra sektoren.
Regeringen i kovending: Timemodellen er nu til forhandling
Transportministeren afviser at svare klart på, om Socialdemokratiet stadig vil have rejsetiden ned på en time mellem landets store byer.
Tyske myndigheder godkender førerløs parkering i Stuttgart
Mercedes-biler har nu fået tilladelse til at parkere førerløst i et p-hus i Stuttgart. Den selvkørende teknologi er dog begrænset til meget få biler.
Jernbane til Næstved åbner med ny udgave af gammel signalteknologi
Banedanmark opgraderer næste år jernbanen mellem Ringsted og Næstved til 200 km/t. Men i første omgang bliver det med det gamle signalsystem og ikke det nye ERTMS.