160.000 ton – Så meget CO2 kan Hærvejsmotorvejen udlede
Ifølge Vejdirektoratet kan den kommende Hærvejsmotorvej årligt øge CO2-udslippet med op mod 160.000 ton årligt. Det svarer til over én procent af transportens CO2-udledning.
VW investerer 150 mia. kroner i elektriske biler
Enorme investeringer i elektriske biler og batteriproduktion skal gøre VW til den førende producent inden for bæredygtig transport. Allerede i 2025 skal der være 80 nye elektriske modeller på gaden.
Nyt flisanlæg skal forsyne det halve Grindsted med overskudsvarme
Et nyt flisfyret anlæg skal nedbringe udledningen af CO2 hos Dupont i Grindsted. Overskudsvarme fra anlægget skal sendes ud på byens fjernevarmenet.
Vind og biomasse kan ikke redde de københavnske CO2-mål
Vedvarende energi skulle have holdt hånden under Københavns mål om at blive CO2-neutral 2025, men kommunens fejlskøn på transportområdet er for stort til, at det vedvarende energi kan kompensere for det.
Trafikforsker: Betalingsring og roadpricing løser ikke Københavns CO2-problemer
Særligt roadpricing kan løse problemer med trængsel, men duer ikke som middel mod Københavns CO2-udledning, sådan som miljøborgmester Morten Kabell har foreslået.
Minister: Højere fartgrænser giver årlig milliongevinst
Transportministeren foreslår at hæve fartgrænsen på udvalgte lande- og motorveje. Det skulle ifølge Vejdirektoratets beregninger give en årlig gevinst på 163 millioner kroner i form af sparet tid.
Ingen har søgt om at sende selvkørende biler ud på de danske veje
Vejdirektoratet har ikke modtaget ansøgninger om forsøgsordninger med selvkørende køretøjer, selv om flere har kritiseret myndighederne for at være for langsomme om komme med på vognen.
Spørg Scientariet: Kan man spare brændstof ved at lægge sig bag andre biler? - Ingeniøren
Flere læsere vil gerne vide, om der er brændstof at spare, hvis man lægger sig i slipstrømmen på forankørende biler eller lastbiler. Det svarer Vejdirektoratet på.
Selvkørende biler kan afværge hvert tredje trafikdrab - Ingeniøren
Hvis bilerne på de danske veje var selvkørende på bare det eksisterende teknologiniveau, ville op til 30 procent færre personer miste livet i trafikken, viser analyse fra Vejdirektoratet.
Niels Bohr Bygningen bliver 1,3 mia. kr dyrere – Vejdirektoratet overtager Bygningsstyrelsens byggerier
Niels Bohr Bygningen, der var budgetteret til at koste 1,6 mia. kr. kommer til at koste 2,9 mia. kr. Det viser en ny revisionsrapport, som desuden indeholder så meget kritik af Bygningsstyrelsen, at direktøren er blevet fyret, og Vejdirektoratet udpeget til at overtage styringen af de statslige anlægsprojekter
Vejdirektoratet overtager statens byggerier efter byggeskandale
Direktøren for Bygningsstyrelsen er blevet fyret, og Vejdirektoratet udpeget til at overtage styringen af de statslige anlægsprojekter efter omkostningerne for Niels Bohr Bygningen eksploderede.
Dansk test: Regnvejr giver selvkørende biler problemer
En ny test fra Vejdirektoratet viser, at selvkørende biler har sværere ved at aflæse vejstriber i vådt vejr. Der er dog stor forskel på bilernes formåen.
Vejdirektoratet: Derfor halter Danmark bagud i førerløs bilrevolution
I mindst ni andre lande er der allerede førerløse køretøjer på gaden.
Konkurstruet italiensk entreprenør ude af kontrakt på ny Storstrømsbro
Den konkurstruede italienske entreprenør Condotte kunne ikke overtale en italiensk dommer til at give selskabet lov til at underskrive kontrakten på den nye Storstrømsbro. Nu vil Vejdirektoratet underskrive kontrakt med de to øvrige spillere i konsortiet.
Tæt trængsel: Bilister i København kører én kilometer på syv minutter
Vejdirektoratet har opgjort rejsetiden for én kilometer i myldretiden på de mest trafikerede strækninger i Danmarks fem største byer. Og det går ikke stærkt. De danske bilister kan samtidig se frem til endnu tættere trafik frem mod 2030.