Spøgelsesbane: Signalkaos lægger nye spor øde et halvt år Transportminister og Banedanmark fremhæver, at jernbanen mellem København og Ringsted åbner med fem tog i timen i stedet for ét. Men prisen er, at der slet ikke kører tog på banen i det første halve år, efter den er bygget færdig.
Projektdirektør: Nu vender vi planen for jernbanen på hovedet Planen om at lade signalprogrammet gå forud for elektrificeringen af hele den danske togdrift har ganske enkelt ikke været realistisk, erkender Banedanmark efter syv års forsinkelse.
Kystbanetog påkører Banedanmark-gravemaskine I morges ramponerede et kystbanetog en gravemaskine mellem Skodsborg og Klampenborg. Det vides endnu ikke, hvad der førte til ulykken. Passagerer er kørt på hospitalet, men ingen er kommet alvorligt til skade.
DSB må skrotte velfungerende eltog: Dømt for komplekse til nye signaler Mens IC3-togene død og pine skal have et nyt signalsystem bygget ind for at opfylde Banedanmarks plan, så indgår det yngre, elektriske søstertog IR4 ikke i planen og må skrottes, når de nye signaler tages brug. Den skal DSB lige tygge på.
Signalkaos: Nu overvejer Banedanmark at sætte lokomotivet i midten Det bliver voldsomt dyrt og besværligt at ombygge DSB’s gamle lokomotiver med nyt signalsystem. Derfor overvejer Banedanmark helt utraditionelt at sætte lokomotiverne i midten af dobbeltdækkervognene.
Banedanmark: »Udviklingen går kun én vej« Styrelsen fastholder på trods af en uventet positiv fejlstatistik for de gamle togsignaler og kritik fra adskillige branchefolk, at det er nødvendigt at rulle et 23 milliarder kroner dyrt signalsystem ud på landsplan.
Banedanmark undlod at opkræve bøder for to års forsinkelse af nyt signalsystem Banedanmark har ret til at opkræve bøder fra entreprenørerne oven på de store forsinkelser i den landsdækkende signaludskiftning, men har undladt at gøre det for ikke at »flytte fokus fra et konstruktivt samarbejde«, viser centrale dokumenter.
Rigsrevisionen skal kulegrave grundlaget for jernbanens nye signaler Formanden for statsrevisorerne vil på baggrund af Ingeniørens artikler have undersøgt de oplysninger, som Banedanmark præsenterede politikerne for, da de i 2009 vedtog at udskifte samtlige signaler langs de danske skinner for 20 mia. kr.