Projektdirektør: Nu vender vi planen for jernbanen på hovedet
Planen om at lade signalprogrammet gå forud for elektrificeringen af hele den danske togdrift har ganske enkelt ikke været realistisk, erkender Banedanmark efter syv års forsinkelse.
DSB må skrotte velfungerende eltog: Dømt for komplekse til nye signaler
Mens IC3-togene død og pine skal have et nyt signalsystem bygget ind for at opfylde Banedanmarks plan, så indgår det yngre, elektriske søstertog IR4 ikke i planen og må skrottes, når de nye signaler tages brug. Den skal DSB lige tygge på.
ANALYSE: Nu venter 13 år med kludetæppe af højrisikable projekter for dansk jernbane
Signalprogrammet: Banedanmark og politikere købte sig først og fremmest tid og indbyggede stopklodser. Men de vanskeligste dele har vi slet ikke taget hul på.
Banedanmark: »Udviklingen går kun én vej«
Styrelsen fastholder på trods af en uventet positiv fejlstatistik for de gamle togsignaler og kritik fra adskillige branchefolk, at det er nødvendigt at rulle et 23 milliarder kroner dyrt signalsystem ud på landsplan.
Budget på 23 milliarder: Skal Danmark trække i nødbremsen til nye togsignaler?
Selv om projektet er fordyret to gange og er ni år forsinket, er udskiftning af de danske togsignaler stadig langt den bedste løsning, mener både Banedanmark, politikere og Transportministeriet. Men ikke alle er enige.
Morgen-briefing: Kammeradvokaten lancerer konkursportal på internettet / Netcompany vælger Danske Bank og Morgan Stanley til børsnotering / Ny lov skal stoppe overvågning af danske politikeres arbejds-mails
Kammeradvokaten lancerer konkursportal på internettet. Netcompany vælger Danske Bank og Morgan Stanley til børsnotering. Ny lov skal stoppe overvågning af danske politikeres arbejds-mails. Banedanmarks signalsystem bliver syv år forsinket. Vestager: Vi har flere sager på vej mod Google. Israel på vej med skatteopkrævninger til Google og Facebook. Amnesty International revser Microsoft og Lenovo.
Spøgelsesbane: Signalkaos lægger nye spor øde et halvt år
Transportminister og Banedanmark fremhæver, at jernbanen mellem København og Ringsted åbner med fem tog i timen i stedet for ét. Men prisen er, at der slet ikke kører tog på banen i det første halve år, efter den er bygget færdig.
Togsignalernes skæbnedag: Transportminister har bestilt plan for at droppe dansk sololøb
Konsulentrapport ventes i dag at afsløre nye forsinkelser og fordyrelser i Danmarks største jernbaneprojekt. Samtidig har Banedanmark efter alt at dømme udarbejdet en plan for, hvordan signaludskiftningen kan lægges på is i flere år.
Regning løbet løbsk: Banedanmark har brugt 4,4 milliarder kroner på alene at styre signalprojektet
Banedanmark har brugt flere milliarder kroner på eksterne konsulenter i forbindelse med det nye signalssystem.
Konsulentregningen løb løbsk: Banedanmark bruger 4,4 milliarder på at styre signalprojektet
Politikerne blev præsenteret for en konsulentregning på 1,2 milliarder kroner til at give fjernbanen nye signaler. I praksis blev det mere end tre gange så dyrt, viser aktindsigt.
Kystbanetog påkører Banedanmark-gravemaskine
I morges ramponerede et kystbanetog en gravemaskine mellem Skodsborg og Klampenborg. Det vides endnu ikke, hvad der førte til ulykken. Passagerer er kørt på hospitalet, men ingen er kommet alvorligt til skade.
ANALYSE: Signalkaos vender jernbanens planer på hovedet – ekstraregning venter
En række faktorer peger i retning af, at Banedanmark bliver nødt til at sætte dele af signalprojektet på hold og æde ekstraomkostninger til at beskytte de eksisterende signaler mod elektromagnetisk stråling fra køreledninger.
Signalkaos: Nu overvejer Banedanmark at sætte lokomotivet i midten
Det bliver voldsomt dyrt og besværligt at ombygge DSB’s gamle lokomotiver med nyt signalsystem. Derfor overvejer Banedanmark helt utraditionelt at sætte lokomotiverne i midten af dobbeltdækkervognene.
Banedanmark undlod at opkræve bøder for to års forsinkelse af nyt signalsystem
Banedanmark har ret til at opkræve bøder fra entreprenørerne oven på de store forsinkelser i den landsdækkende signaludskiftning, men har undladt at gøre det for ikke at »flytte fokus fra et konstruktivt samarbejde«, viser centrale dokumenter.
Pris for at gøre ét lokomotiv klar til nye signaler: Op til syv mio. kr.
Det er så dyrt at ombygge Europas tog, så de kan køre med det nye signalsystem ERTMS, at Banedanmark i januar undervurderede omkostningerne markant, viser revisionsrapport.