DSB må skrotte velfungerende eltog: Dømt for komplekse til nye signaler
Mens IC3-togene død og pine skal have et nyt signalsystem bygget ind for at opfylde Banedanmarks plan, så indgår det yngre, elektriske søstertog IR4 ikke i planen og må skrottes, når de nye signaler tages brug. Den skal DSB lige tygge på.
Live fra Retten i Glostrup: Var rejse til Dubai en ferie på Region Sjællands regning?
Live fra Retten i Glostrup: Dagens retsmøde i Retten i Glostrup i den store Atea-bestikkelsessag handler om en dyr tur til Dubai, som Region Sjællands to it-topfolk deltog i sammen med Ateas to øverste chefer. Følg retsmødet live her.
Morgen-briefing: Folketinget skal stemme ja eller nej til erhvervskandidater i dag / Ny taskforce under bagmandspolitiet skal behandle IP-kriminalitet / Danske it-netværk med 600 medlemsvirksomheder går sammen
Folketinget skal stemme ja eller nej til erhvervskandidater i dag. Ny taskforce under bagmandspolitiet skal behandle IP-kriminalitet. Jyske it-netværk med 600 medlemsvirksomheder går sammen. DXC Technology skal levere til DSB. Regioner og kommuner i fælles udbud med telemedicin. Og bitcoin runder nu 11.000 dollar…..Handlingsplan for ‘open government’
EU giver ny milliard-støtte til at køre hurtige eltog til Rødby
EU-Kommissionen tildeler det største støttebeløb i en ny uddeling til jernbanen mellem Ringsted og Rødby, som skal forsynes med elmaster og et nyt signalsystem.
Projektdirektør: Nu vender vi planen for jernbanen på hovedet
Planen om at lade signalprogrammet gå forud for elektrificeringen af hele den danske togdrift har ganske enkelt ikke været realistisk, erkender Banedanmark efter syv års forsinkelse.
Live fra Retten i Glostrup: Nu får vi de sidste detaljer om Dubai-turen
Live fra Retten i Glostrup: Dagens retsmøde i Retten i Glostrup i den store Atea-bestikkelsessag handler om en dyr tur til Dubai, som Region Sjællands to it-topfolk deltog i sammen med Ateas to øverste chefer. Følg retsmødet live her.
Banedanmark: »Udviklingen går kun én vej«
Styrelsen fastholder på trods af en uventet positiv fejlstatistik for de gamle togsignaler og kritik fra adskillige branchefolk, at det er nødvendigt at rulle et 23 milliarder kroner dyrt signalsystem ud på landsplan.
Budget på 23 milliarder: Skal Danmark trække i nødbremsen til nye togsignaler?
Selv om projektet er fordyret to gange og er ni år forsinket, er udskiftning af de danske togsignaler stadig langt den bedste løsning, mener både Banedanmark, politikere og Transportministeriet. Men ikke alle er enige.
ANALYSE: Nu venter 13 år med kludetæppe af højrisikable projekter for dansk jernbane
Signalprogrammet: Banedanmark og politikere købte sig først og fremmest tid og indbyggede stopklodser. Men de vanskeligste dele har vi slet ikke taget hul på.
Modeltog gør datalogi mere håndgribeligt på KEA: »Vi laver ikke traditionelle forelæsninger«
Programmering skal gøres mindre abstrakt og mere konkret, mener flere undervisere på Københavns Erhvervsakademi. Derfor kan eleverne nu programmere systemer til en stor togbane som en del af undervisningen.
Morgen-briefing: Kammeradvokaten lancerer konkursportal på internettet / Netcompany vælger Danske Bank og Morgan Stanley til børsnotering / Ny lov skal stoppe overvågning af danske politikeres arbejds-mails
Kammeradvokaten lancerer konkursportal på internettet. Netcompany vælger Danske Bank og Morgan Stanley til børsnotering. Ny lov skal stoppe overvågning af danske politikeres arbejds-mails. Banedanmarks signalsystem bliver syv år forsinket. Vestager: Vi har flere sager på vej mod Google. Israel på vej med skatteopkrævninger til Google og Facebook. Amnesty International revser Microsoft og Lenovo.
Spøgelsesbane: Signalkaos lægger nye spor øde et halvt år
Transportminister og Banedanmark fremhæver, at jernbanen mellem København og Ringsted åbner med fem tog i timen i stedet for ét. Men prisen er, at der slet ikke kører tog på banen i det første halve år, efter den er bygget færdig.
Togsignalernes skæbnedag: Transportminister har bestilt plan for at droppe dansk sololøb
Konsulentrapport ventes i dag at afsløre nye forsinkelser og fordyrelser i Danmarks største jernbaneprojekt. Samtidig har Banedanmark efter alt at dømme udarbejdet en plan for, hvordan signaludskiftningen kan lægges på is i flere år.
Regning løbet løbsk: Banedanmark har brugt 4,4 milliarder kroner på alene at styre signalprojektet
Banedanmark har brugt flere milliarder kroner på eksterne konsulenter i forbindelse med det nye signalssystem.
Konsulentregningen løb løbsk: Banedanmark bruger 4,4 milliarder på at styre signalprojektet
Politikerne blev præsenteret for en konsulentregning på 1,2 milliarder kroner til at give fjernbanen nye signaler. I praksis blev det mere end tre gange så dyrt, viser aktindsigt.