Professor: DSB er ikke det logiske valg til at styre førerløse S-tog
DSB har hverken erfaring med infrastruktur, driftcentraler eller med at udbyde togdrift. Derfor undrer lederen af DTU’s transportforskning sig over politikernes valg af netop DSB som ansvarlig for udbud af de kommende førerløse S-tog.
Ny teknologi lyn-evaluerer kræftbehandling
Forskere på DTU og Aarhus Universitetshospital kalder patientforsøg med hyperpolarisering til brug ved MR-scanning for en milepæl.
Førerløse S-tog: Dansk togtrafik bliver igen prøvekanin
Omstillingen til førerløse S-tog bliver ikke nem. På trods af transportminister Ole Birk Olesens forsikringer om, at teknologien er velafprøvet, bliver Danmark det første land til at køre førerløst med så hurtige og komplekse togsystemer.
Transportforsker: Projekt førerløse S-tog skal undgå signalprogrammets fejl
Overgangen til førerløse S-tog i hovedstadsområdet skal foretages trinvis og med mulighed for at bremse projektet, siger medlem af Trængselskommissionen.
Ny ladestation åbner i Tyskland: 100km på under 5 minutter
Har du overvejet at investere i en elektrisk bil? Eventuelt en fiks lille Nissan Leaf eller Teslas dyre Model X (Som vi har anmeldt her)? Så har du sikkert overvejet ganske grundigt, at det kan være problematisk at køre på tværs af landet fordi du måske skal lade bilen flere gange – og dermed holde flere …
Indlægget Ny ladestation åbner i Tyskland: 100km på under 5 minutter blev vist første gang den iNPUT.
…
DTU-forskere viser vejen til bedre og lettere flyvinger
Niels Aage og Ole Sigmund fra DTU har knækket koden for optimeret design af store mekaniske konstruktioner.
13. september knækkede en aksel på ME 1532
Allerede i september oplevede DSB problemer med ME-togenes aksler. Fordi lokomotivet ikke kunne køres på værksted, var DSB to måneder om at finde ud af, at en aksel var knækket.
Eltogsaftale svækker DSB: »En betydelig risiko for togdriften,« mener kritikere
Når togproducenten selv skal stå for reparation og vedligeholdelse af tog, betyder det, at DSB mister en masse ekspertise. Det er en bestræbelse på at tvinge DSB ud, mener Enhedslistens transportordfører.
Mangel på nye aksler: ME-lokomotiver risikerer at stå længe på værksted
Pendlerne risikerer måneder med færre tog: Halvdelen af akslerne på DSB’s ME-lokomotiver kan ikke umiddelbart repareres, og DSB har kun nye aksler til fire lokomotiver.
Hør ugens podcast om dobbeltdækkervogne og vikingeskibe
Ingeniørens ugentlige podcast, Transformator, handler denne gang om DSB’s dobbeltdækkervogne, hvor installationen af det nye signalsystem kan give nye forsinkelser. Vi skal også en tur på Vikingeskibsmuseet i Roskilde, hvor de skrøbelige gamle Skuldelevskibe skal flyttes meget, meget forsigtigt.
Generalprøven på fremtidens tog: Kun én ud af tre leverandører bød på DSB’s lokomotiver
To ud af de tre leverandører, som DSB inviterede til at komme med et bud på danskernes nye lokomotiver, endte med at trække sig, så Siemens var alene om at byde. Intet problem, så længe buddet er godt, mener DSB.
DSB annullerer afgørende del af kæmpe WiFi-udbud på grund af simpel tastefejl: “En enormt ærgerlig fejl,” lyder det fra DSB
En kendelse fra Klagenævnet for Udbud får DSB til at annullere afgørende del af kæmpe WiFi-udbud. Årsagen er en simpel tastefejl i udbudsmaterialet, hvor der manglede et enkelt ord. “En enormt ærgerlig fejl,” lyder det fra DSB.
DSB: Det er da enormt irriterende at vores WiFi-udbud skal gå om
Det er kommet bag på DSB, at Klagenævnet for Udbud har besluttet, at dele af udbud skal gå. Nu skal selskabet gennem hele udbudsprocessen igen. “Det er da enormt irriterende,” siger DSB.
WiFi i danske tog bliver yderligere forsinket - nu først klar i slutningen af 2019
DSB’s har arbejdet med at få implementeret WiFi i de danske tog i 13 år. Med annullering af en væsentlig del af et kæmpeudbud bliver projektet yderligere forsinket.
DSB’s kvaler med de gamle dieseltrækkere fortsætter: Også tandhjulene er uden for tolerance
Det lykkedes end ikke DSB at holde sig eget mål om at få 13 af de 33 ME-lokomotiver klar efter påske, for nu viser der sig ikke kun at være revner i hjulakslerne. Også de tandhjul, der sidder på akslerne, har sat sig for meget.