Aarhus Letbane: Vi har en intern plan. Men om den holder, ved vi faktisk ikke
Efterårets forfejlede åbning af Danmarks første letbane står i smerteligt erindring. Derfor afviser selskabet bag banen at sætte dato på åbningen af næste strækning.
Techtopia #52: Hvad laver Uber i Aarhus?
Podcast: Du tror måske, at Uber har forladt Danmark? Men du tager fejl. Selvom der ikke kører Uber biler i gaderne, så er firmaet stadig i Danmark.
Aarhus Letbane håber på at køre til Odder i løbet af sommeren
Letbaneselskabet har hidtil afvist at melde en forventet åbning af Odderbanen ud, efter at indvielsen af første strækning gennem Aarhus måtte aflyses under stor offentlig bevågenhed.
Ugens job: Denne uges Ingeniør-liste indeholder 35 nye jobmuligheder
På dagens liste finder du job fra HOFOR A/S, VELUX Gruppen og GEA Process Engineering A/S. Find det rette job for dig.
Afsluttende testkørsler i gang: Letbane til Odder forventes at åbne inden 1. september
I Aarhus kører man nu de sidste testkørsler til Odder, og den officielle udmelding lyder stadig, at strækningen vil blive taget i brug i løbet af august. Antallet af afgange vil dog stort set være det samme som før Letbanen.
Letbanen Odder - Aarhus er klar til afgang
Efter to år er Letbanen mellem Odder og Aarhus er klar til at køre med passagerer. Den sidste godkendelse er netop gået igennem.
Letbanetog er kollideret med personbil
En personbil er kørt ind på skinnerne og frontalt sammen med et letbanetog ved Dokk1 i Aarhus.
Selvkørende sporvogne skal testes i tysk trafik
En førerløs sporvogn med ny sikkerhedsteknologi skal i slutningen af måneden prøvekøres på en seks kilometer lang strækning i Tyskland.
Letbaneåbning til Grenå forsinket … igen igen igen
Strækningen Aarhus-Grenå åbner først i slutningen af marts 2019. Samlet forsinkelse: Et år og fem måneder.
Her er listen over de bedste og værste investeringer i veje og jernbaner
Tænketanken Kraka har for Dansk Byggeri sammensat en liste over 78 infrastrukturprojekter og hvor godt de ville forrente investeringen, hvis de blev realiseret. Det udstiller, mener ophavsmanden, at samfundet langt fra sætter pengene i de mest rentable veje og jernbaner.
Prognose: Passagererne vil svigte Københavns nye letbane
Hovedstadens letbane bliver i bedste fald halvt fyldt på den mest trafikerede strækning, selv i myldretiden.
Letbanedirektør: Vi havde foretrukket et batteritog
Efter planen får Odense sin egen letbane om to år. Men det bliver ikke den batteridrevne version, direktøren havde håbet på. Alligevel er den at foretrække frem for en BRT-løsning, mener han.
Hør ugens podcast: Forudsætningerne skrider for letbane. Nyt internet til industrien
Hovedstadens Letbane bliver lettere end ventet, da to sløjfede stationer afsporer passagerprognosen. Én fælles protokol for IOT-kommunikation i industrien ser endelig ud til at blive en realitet.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Analyse: Københavns letbane handler om vækst, ikke tog
En letbane langs Københavns Ring 3 gør store dele af forstadskommunerne til stationsnære. Dermed får de mulighed for at bebygge nye områder og tiltrække flere virksomheder og skatteborgere.