To skridt frem og ét tilbage for klimatilpasningen ANALYSE: Blågrønne klimaprojekter er i gennemsnit fire gange billigere end traditionelle grå, og nu vil regeringen fjerne den største barriere for at få mere gang i dem. Men samtidig indfører man en ny, påpeger branchen.
CO2 kan blive en klimaneutral ressource Ny forskning baner vej for at udnytte billig overskuds-el fra solceller og vindmøller til at omdanne klimagassen til klimaneutrale brændstoffer og kemiske byggesten.
Danske datacentre raser over klimaminister: Det ville være helt sort at opgive overskudsvarme Det er uambitiøst, når klimaminister Dan Jørgensen siger, at Danmarks CO2-regnskab ikke vil blive forbedret ved bedre udnyttelse af overskudsvarme fra datacentre. Sådan lyder kritikken fra Datacenterindustrien, som især ærgrer sig over nye afgiftsregler for brug af overskudsvarme.
Clever sænker elprisen efter pres fra elbilsforening
Elbilsforeningen FDEL henvendte sig forleden til Konkurrestyrelsen med en klager over for høje ladepriser. Igår valgte Clever at sænke prisen.
Indlægget Clever sænker elprisen efter pres fra elbilsforening blev først udgivet på iNPUT.
.
Kronik: På høje tid at prioritere togkundernes behov Jernbanen burde jo være til for passagerernes og godskundernes skyld, men de bliver gang på gang ladt i stikken i Banedanmarks håndtering af baneprojekter og vedligeholdelsesarbejder. Det er mer…
Danmark er blevet et vandland – hvad kan vi gøre ved det? ANALYSE: Den rekordvåde vinter har skabt rekordstore oversvømmelser. Vandet skal væk fra byerne og andre steder, hvor det gør skade. Men denne klimasikring kommer typisk enten i karambolage med EU’s miljøregler – eller også er den meget dyr.
PODCAST: Den store tabel: Hvad koster en motorvej i virkeligheden? Miljø- og klimahensyn skal spille en større rolle, når man udregner den samfundsøkonomiske gevinst ved investeringer i motorveje og jernbane, mener regeringen. Men hvordan ser regnestykket ud i dag? EU-Kommissionen vil bringe Europa i teten inden for AI.
Ugens debat: Hastighedsdebat i overhalingsbanen At sænke den højeste tilladte hastighed på motorveje til 110 km/t vil ifølge Vejdirektoratet kun reducere trafikkens CO2-udledning med 0,7 procent. På ing.dk satte det gang i en debat om små bække …