Banedanmark: «Nu er signalprogrammet i god gænge« Interview: Thistedbanen blev færdig til tiden, udrustningen af IC3-togene er på skinner, og S-banen er godt på vej. Det lysner for ERTMS- udrulningen, mener anlægsdirektør.
Kritisk mangel på jernbanespecialister vil fortsætte ind i 2021 Udfordringen med at sikre tilstrækkeligt med specialister til at validere nye installationer på jernbanen vil formentlig først aftage i 2022, når projekter som København-Ringsted-banen efter planen er færdig, vurderer Banedanmark.
Nyt prognosesystem sikrer Banedanmark genbrugsguld for millioner Når det nye signalsystem udrulles på landets jernbaner, så fortæller en prognosemodel, præcis hvilke komponenter der kan bruges som reservedele og i hvilke mængder. Det nye system har hjulpet Banedanmark med at gemme udstyr for en værdi af 35 millioner kroner.
Mangel på specialister giver nye forsinkelser på jernbanen Rejsende med tog fra Aalborg til Aarhus må vente endnu et år på at få sat hastigheden op på strækningen. Banedanmark mangler velideringressorucer, skriver transportministeren i et brev til Folketingets Transportudvalg.
Banedanmark: Dyrt og besværligt at gøre plads til nye wifi-kanaler Det vil både kræve nyt udstyr og omfattende integration, hvis Banedanmark bliver bedt om at flytte det sendeområde man i dag bruger til S-togsnettets signalsystem for at gøre plads til en større udvidelse af det tilladelsesfrie sendeområde til wifi.
Nykøbing får sin klapbro – men den skal være lukket 200 dage om året Sund & Bælt og Banedanmark ville droppe den planlagte togklapbro over Guldborg Sund, men det er blevet afvist af forligskredsen bag aftalen om Femern-forbindelsen. Men den nye bro kommer til at være lukket fra 15. september til 1. april.
Kronik: På høje tid at prioritere togkundernes behov Jernbanen burde jo være til for passagerernes og godskundernes skyld, men de bliver gang på gang ladt i stikken i Banedanmarks håndtering af baneprojekter og vedligeholdelsesarbejder. Det er mer…