Banedanmark eksproprierede ejendomme uden lovhjemmel
Uden endelige politiske beslutninger om en udfletning ved Ringsted eksproprierede Banedanmark to ejendomme. »Virkelig alvorligt,« vurderer juraprofessor.
Tog skal have fuld fart gennem Ringsted - her er de fem forslag
Banedanmark har fremlagt fem mulige løsningsforslag til at afhjælpe kapacitets- og hastighedsudfordringer ved Ringsted. Der er stor forskel på, hvad vi får for pengene alt efter valg af løsning, forklarer professor.
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?
En læser undrer sig over, at alt af metal ser ud til at være jordet med store kabler på stationen. Banedanmark forklarer hvorfor.
Skal fjernbaner på Hovedbanen have separate spor? Ekspert er skeptisk
Banedanmark overvejer at højne regulariteten på København H. ved at låse fjerntrafikken til dedikerede spor. Men både DTU-professor og IDA Rail er betænkelige ved milliardinvesteringen.
Ny plan for København H: Fjernbaner skal have separate spor
En ombygning af Københavns Hovedbanegård til to milliarder kan sikre færre forsinkelser på fjernbanerne, vurderer Banedanmark.
Rapport: Sæt farten op på jyske lokalbaner - det er der fornuftige penge i
Der er god samfundsøkonomi i at sætte hastigheden op på flere regionale jernbanestrækninger, viser en ny undersøgelse fra Banedanmark. Men midlerne fra Togfondens fase 2 på 1,7 milliarder rækker ikke, hvis alle opgraderinger skal realiseres.
Efter Ingeniørens afsløringer: Transportminister kaldes i samråd om lommevogne
Imens Banedanmark i mere end et år forhalede vindanalyse af Storebæltsbroen, kendte Trafikstyrelsen til nyt lommevognsproblem. I januar i år gik det næsten galt.
Læs hele interviewet med DB Cargo: »Vi stolede på Banedanmark«
Godsoperatøren vidste, at den kørte med en problematisk lås på de såkaldte lommevogne. Men den var EU-godkendt, og myndighederne kendte til det.
Den perfekte storm: Trafikstyrelsen vidste at lommevogns-lås ikke altid låser
Trafikstyrelsen lod DB Cargo køre med problematisk lås, selv om den ikke kunne få Banedanmark til at undersøge vindrisikoen for tog på Storebæltsbroen.
Banedanmark efter hård kritik for dårlig it-sikkerhed: Vi er i gang med arbejdet - regner med at være klar i 2021
Banedanmark er efter kritik fra Rigsrevisionen nået i mål med at implementere nødvendige foranstaltninger i beskyttelsen af ransomware-angreb, mens resten af arbejdet pågår. Se Banedanmarks svar på kritikken.
Minister: Investering i batteritog giver god mening både for klima og pengepung
Det koster kun en brøkdel af prisen for elektrificering at indsætte batteritog på 10 statslige banestrækninger, viser Banedanmark-rapport. Transportministeren ser store muligheder i batteritoget.
Professor: Banedanmarks besparelser på jyske lokalbaner er en skrivebordsøvelse
Banedanmarks beslutningsgrundlag for hurtigere tog på en række jyske lokalbaner giver næppe så store besparelser, som rapporten indikerer, mener professor.
Trafikøkonomer: Banedanmark negligerer passagerflugt
Transportforskere kritiserer Banestyrelsens infrastrukturrapporter for at mangle relevante økonomiske nøgletal og i stedet medtage besynderlige udregninger af driftsbesparelser som følge af meget små tidsbesparelser.
Venstre-ordfører bekymret efter kritik af Banedanmark-rapporter
Det er afgørende, at de økonomiske nøgletal og udregninger, som Banedanmark kommer med, er troværdige, siger Kristian Pihl Lorentzen (V) i kølvandet på kritik af beregningerne.
Skrap kritik af Udenrigsministeriet: Sylter ufravigelige krav til it-sikkerhed
Rigsrevisionen advarer om utilstrækkelig it-sikkerhed i Udenrigsministeriet, efter ministeriet har valgt ikke at leve op til »ufravigelige krav til it-sikkerheden«.