Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.
»Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden«
Banedanmark mørklægger al dokumentation om sagen, hvor to tog var 177 meter fra at kollidere under en test af det nye signalsystem. De involverede medarbejdere må ikke tale med pressen, og Banedanmarks svar om signalsystemets præstation har vist sig at være ukorrekte.
Det kølige overblik fra en varm sommer
Ingeniøren er på gaden igen med avisen. Her er et overblik over en række af sommerens begivenheder i teknologiens og naturvidenskabens verden, som de har været dækket på ing.dk.
Signalkaos rammer fremtidens eltog: Kommer først til Århus om otte år
DSB og Banedanmark har sammen besluttet, at der ikke skal køre nye eltog nord for Fredericia før ved indgangen til 2027. Årsag: Problemerne for de nye togsignaler breder sig som ringe i vandet.
DSB må skrotte velfungerende eltog: Dømt for komplekse til nye signaler
Mens IC3-togene død og pine skal have et nyt signalsystem bygget ind for at opfylde Banedanmarks plan, så indgår det yngre, elektriske søstertog IR4 ikke i planen og må skrottes, når de nye signaler tages brug. Den skal DSB lige tygge på.
Signalkaos: Nu overvejer Banedanmark at sætte lokomotivet i midten
Det bliver voldsomt dyrt og besværligt at ombygge DSB’s gamle lokomotiver med nyt signalsystem. Derfor overvejer Banedanmark helt utraditionelt at sætte lokomotiverne i midten af dobbeltdækkervognene.
Banedanmark finder det »besynderligt« at have ansvar for nye signalcomputere i togene
Banedanmark har ansvaret for, at nye computere bliver bygget ind i de danske tog – også selv om DSB, Arriva og de regionale operatører ejer togene. Det er projektdirektøren mildt sagt ikke begejstret for, og han beder DSB om at tage større ansvar.
Statsrevisorer: DSB og Banedanmark er skyld i alt for mange forsinkede tog
To års togforsinkelser har kostet samfundet over én mia. kr. Statsrevisorerne langer ud efter såvel DSB som Banedanmark.
Banedanmark-system helt i knæ: Du kan ikke stole på højtalersystemer, rejseplan eller skærme
En ukendt fejl har lagt hele DSB’s kommunikationssystem ned.…
DSB tilbyder gratis Wi-Fi og internet i flere tog
Nu kører DSBs Wi-Fi på skinner – sådan da. Indtil nu har Wi-Fi kun været gratis for S-togs passagerer og DSBs kunder på 1. klasse, men nu kan alle andre også være med på (tog)vognen.
Igen, igen loves bedre internet og mobildækning i togene
Sagaen om dårligt internet og mobildækning i landets togsæt når nyt højdepunkt – måske er der denne gang bedre internet og mobildækning på vej? På MereMobil.dk har allerede skrevet alt for mange artikler, i den evindelig saga, om dårlig internet og mobildækning – og indtil flere gange har vi proklameret, at nu bliver der gjort noget ved sagen. Som bekendt kan vi ikke blive ved med at rapportere den nyhed, så det er med en vis varsomhed, at vi endnu en gang skriver, at nu kommer løsningen snart. I en pressemeddelelse fra Joint Advisory Board, der er en arbejdsgruppe bestående af folk fra tog, internet og telebranchen, oplyses det, at både DSB, Arriva, BaneDanmark samt teleselskaberne 3, Telia, Telenor og TDC har indgået en aftale – et såkaldt Letter Of Intent – omkring mobildækning og internet.