Ny beretning om IC4-mareridtet: DSB ansatte alt for få på værkstederne Rigsrevisionen fastslår, at DSB’s indsats for at bygge de fejlramte IC-tog færdige har været utilfredsstillende. Statsrevisorerne giver den mangelfulde indsats skylden for, at DSB nu hænger på gamle tog og har svært ved at skaffe siddeplads til passagererne.
Stik imod løfterne: Dansk sololøb med nye togsignaler Danmark kommer til at stå alene med risikoen ved EU’s nye digitale signalsystem, mens andre lande holder igen. Banedanmark lovede ellers politikerne velafprøvet teknologi i det 20 milliarder kroner dyre projekt.
Rigsrevisionen skal kulegrave grundlaget for jernbanens nye signaler Formanden for statsrevisorerne vil på baggrund af Ingeniørens artikler have undersøgt de oplysninger, som Banedanmark præsenterede politikerne for, da de i 2009 vedtog at udskifte samtlige signaler langs de danske skinner for 20 mia. kr.
Banedanmark undlod at opkræve bøder for to års forsinkelse af nyt signalsystem Banedanmark har ret til at opkræve bøder fra entreprenørerne oven på de store forsinkelser i den landsdækkende signaludskiftning, men har undladt at gøre det for ikke at »flytte fokus fra et konstruktivt samarbejde«, viser centrale dokumenter.
Signalkaos: Nu overvejer Banedanmark at sætte lokomotivet i midten Det bliver voldsomt dyrt og besværligt at ombygge DSB’s gamle lokomotiver med nyt signalsystem. Derfor overvejer Banedanmark helt utraditionelt at sætte lokomotiverne i midten af dobbeltdækkervognene.