De næste to år: Banedanmark øger antallet af sporspærringer med 50 procent
Arbejdet med at få jernbanen på fode igen fortsætter, men kræver rekordmange sporspærringer.
Ny blogger: »Toget lider af mindreværdskompleks«
Hvorfor svigter politikerne jernbanen? Hvorfor skal det være så svært at købe togbillet til udlandet? Vores nye togbloggere har mange spørgsmål og svar på vej i ny togblog
Leder: Miljøet lider under hastværk ved prestigeprojekter
Man må forstå det sådan på transportminister Benny Engelbrecht, at han sover roligt om natten til trods for dyb og faglig bekymring i Sverige for, om Danmarks storstilede projekt Lynettehol…
Spritnye Vectron-tog samler støv: Lidt mere end halvdelen er i brug
DSB har fået leveret 32 af 42 nye el-lokomotiver, men manglende elektrificering betyder, at kun 18 er på skinner i øjeblikket.
Fejludsendt mail afslører kritik af Trafikstyrelsen i havarirapport om ny Storebæltssag
Allerede et år inden en bilist sidste år slog alarm over løs trailer på godstog, kendte styrelsen til problemet bag. I morgen kommer kritisk havariundersøgelse.
Prisen er 127.000 kr. per nat: 155 ton skinnefræser på Danmarksturné
Banedanmark er i fuld gang med at vedligeholde jernbaneskinnerne
Dieseltog kører videre to år ekstra på sjællandsk pendlerstrækning
Politikerne har lyttet til Banedanmarks appel og besluttet at droppe såkaldt immunisering af Roskilde-Holbæk-strækningen, hvilket ellers ville gøre det muligt at indsætte eltog flere år tidligere.
Banedanmark: »Ingeniørfirmaer leverer meget dårlig kvalitet«
De rådgivende ingeniører lover mere end de kan holde, og deres arbejde er for dårligt, lyder det fra Banedanmark. Brancheforening afviser.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.
Udskyder elektrificering: Holbæk-pendlere skal bumle i IC4 indtil 2025
Banedanmark vil alligevel ikke beskytte de eksisterende signaler på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Konsekvensen er, at der ikke kan komme kørestrøm til eltog op, og pendlerne skal køre IC4.
Regeringen i kovending: Timemodellen er nu til forhandling
Transportministeren afviser at svare klart på, om Socialdemokratiet stadig vil have rejsetiden ned på en time mellem landets store byer.
Jernbane til Næstved åbner med ny udgave af gammel signalteknologi
Banedanmark opgraderer næste år jernbanen mellem Ringsted og Næstved til 200 km/t. Men i første omgang bliver det med det gamle signalsystem og ikke det nye ERTMS.
Mangler 60 millioner: Banedanmark overvejer at udskyde eltog til Holbæk
Det blev uventet dyrt at beskytte de eksisterende signaler langs jernbanen mod magnetfelter fra nye køreledninger. Det problem har sendt Banedanmark i tænkeboks og nu risikerer pendlerne i Nordvestsjælland at vente længe på nye lokomotiver.
Ny plan B for signal-skandalen: En halv - og helt uprøvet - digitalisering
Banedanmark har sammen med leverandøren Thales udarbejdet den første skitse til en ny plan B, hvis signalprogrammet fejler. Det går ud på at sætte et halvt, digitaliseret system op i Jylland i stedet for at beskytte de gamle signaler. Det har ingen prøvet tidligere.
Trods løfter efter dødsulykke: Sikring af jernbanens overkørsler er forsinket igen
Der skulle ved udgangen af 2018 kun have været 26 af de usikrede overkørsler tilbage, der hvert år koster menneskeliv. Men i dag står 51 overkørsler stadig usikrede. Sikringen af landets jernbaneoverkørsler har trukket ud i snart 10 år.