Cityringen får nye togsæt i gamle klæder
Knap 17 år efter åbningen af første etape, får København atter nye metrotog. Og de ligner til forveksling de gamle. Alligevel er der tale om et helt nyt togsystem. MobilityTech har besøgt Metroselskabet.
Sikkerhedschef: Vi kender ikke baggrunden for vindrestriktioner på Vestbroen
Banedanmark erkender, at man ikke kender baggrund for vindkrav på Vestbroen, selvom man for nylig har strammet dem.
Hollandske tog kan køre på batterier fra 2025
Togene i to hollandske regioner kan inden for få år køre på batterier hjulpet på vej af brændselsceller eller korte stræk med køreledninger.
»Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden«
Banedanmark mørklægger al dokumentation om sagen, hvor to tog var 177 meter fra at kollidere under en test af det nye signalsystem. De involverede medarbejdere må ikke tale med pressen, og Banedanmarks svar om signalsystemets præstation har vist sig at være ukorrekte.
Signalkaos rammer fremtidens eltog: Kommer først til Århus om otte år
DSB og Banedanmark har sammen besluttet, at der ikke skal køre nye eltog nord for Fredericia før ved indgangen til 2027. Årsag: Problemerne for de nye togsignaler breder sig som ringe i vandet.
Nye køreledninger falder ned: Banedanmark stopper eltog til Esbjerg
To gange er køreledninger, som Siemens lige har sat op for at give adgang til at køre med eltog i Danmark, faldet ned. Nu har Banedanmark lukket strækningen til Esbjerg for eltog, indtil alle de hjul, som køreledningerne kører hen over, er udskiftet.
DSB må skrotte velfungerende eltog: Dømt for komplekse til nye signaler
Mens IC3-togene død og pine skal have et nyt signalsystem bygget ind for at opfylde Banedanmarks plan, så indgår det yngre, elektriske søstertog IR4 ikke i planen og må skrottes, når de nye signaler tages brug. Den skal DSB lige tygge på.