Ugens debat: Skal der sættes strøm til vejene?
Som Ingeniøren skrev i seneste udgave, er der forsøg i gang med strømforsyning af elektriske lastbiler på motorvejene. Idéen affødte debat blandt læserne på ing.dk, som ikke var helt vilde med den.
Ugens debat: Er den kollektive trafik stadig coronaramt?
Omkring 85 procent af belægningen fra tiden før corona er status for den kollektive trafik i Danmark. På ing.dk var der ikke den store overraskelse over det tal blandt de mange læsere, der deltog i debatten.
Ugens debat: Er kørselsafgifter vejen frem?
Med sin nye klimaplan lægger IDA op til mere cyklisme og kollektiv trafik, hvilket vil kræve en omlægning fra bil- til kørselsafgifter. I debatten på ing.dk affødte det både kritik og mange alternative forslag.
Trafik er halveret på motorvejene under epidemien
Både motorvejstrafikken og passagertallene i den offentlige transport er faldet i takt med at corona-virussen har lagt sig over Danmark.
50 mio. kr. til cykelparkering skal lokke flere i sadlen
Regeringen og rød blok er blevet enige om, hvordan midlerne fra cykelpuljen skal bruges.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik?
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Rapport slår alarm: Selvkørende biler kan drukne vores byer i trængsel
En europæisk miljøorganisation har med en egenudviklet model regnet sig frem til, at selvkørende biler kan få trafikken til at stige så meget, at storbyens myldretid varer hele dagen. Sker det, er konsekvenserne for klimaet enorme.
Offentlig transports sidste bastion: Nu flygter også hovedstadens pendlere over i bilerne
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet. Både busser og S-tog taber terræn.
Leder: Hurra for elløbehjulene – de gør det sjovt at køre grønt
Et kor af kritikere udgød hen over påsken deres forargelse over de elektriske løbehjul, der så småt er ved at indtage cykelstier og gader i først og fremmest det indre København, ligesom det…
Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden
En hel stribe forundersøgelser med henblik at udvide hovedstadens eksisterende motorveje og bygge en helt ny Ring 5 løb med det meste af opmærksomheden, da tre ministre i sidste uge præsentered…
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen
Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Ugens debat: Var de foreløbige Kattegat-beregninger vildledning?
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) var i sidste uge i samråd i Folketingets transport-, bygnings- og boligudvalg. Her skulle han forklare, hvorfor han tidligere på året præsenterede beregninger for en motorvejsbro over Kattegat, som har vist sig at bygge på et løst grundlag. Læserne på ing.dk debatterede ministerens meldinger livligt – og ikke alle var uenige med ham.