Ugens debat: Hastighedsdebat i overhalingsbanen At sænke den højeste tilladte hastighed på motorveje til 110 km/t vil ifølge Vejdirektoratet kun reducere trafikkens CO2-udledning med 0,7 procent. På ing.dk satte det gang i en debat om små bække …
Leder: Skru nu ned for støjen – det gavner både helbred og klima I 2018 mistede 171 livet i trafikulykker på danske veje, og tallet for 2019 ser desværre ud til at blive højere. Med hvert trafikdrab følger en tragisk historie om et liv, der bliver revet bort…
Grøn organisation: Regnemaskinen bag vores nye veje er helt skæv Danmark beregner værdien af nye veje og jernbaner uden at tage tilstrækkeligt hensyn til klimaet. Til gengæld vurderer vi hvert eneste sparede minut i bilen enormt højt, fremhæver rapport fra grønt råd.
Hver anden elcyklist lader nogle gange bilen stå Knap halvdelen af deltagerne i en spørgeskemaundersøgelse svarer, at elcyklen helt eller delvist har erstattet ture med bilen. Transportminister er begejstret.
160.000 ton – Så meget CO2 kan Hærvejsmotorvejen udlede Ifølge Vejdirektoratet kan den kommende Hærvejsmotorvej årligt øge CO2-udslippet med op mod 160.000 ton årligt. Det svarer til over én procent af transportens CO2-udledning.