Tredobling af CO2-afgift har kun lille effekt på motorvejsbyggeri
Vejdirektoratet har regnet på, hvad en højere CO2-pris vil betyde for gevinsten ved et motorvejsprojekt.
Ugens debat: Hastighedsdebat i overhalingsbanen
At sænke den højeste tilladte hastighed på motorveje til 110 km/t vil ifølge Vejdirektoratet kun reducere trafikkens CO2-udledning med 0,7 procent. På ing.dk satte det gang i en debat om små bække …
Leder: Skru nu ned for støjen – det gavner både helbred og klima
I 2018 mistede 171 livet i trafikulykker på danske veje, og tallet for 2019 ser desværre ud til at blive højere. Med hvert trafikdrab følger en tragisk historie om et liv, der bliver revet bort…
Grøn organisation: Regnemaskinen bag vores nye veje er helt skæv
Danmark beregner værdien af nye veje og jernbaner uden at tage tilstrækkeligt hensyn til klimaet. Til gengæld vurderer vi hvert eneste sparede minut i bilen enormt højt, fremhæver rapport fra grønt råd.
Hver anden elcyklist lader nogle gange bilen stå
Knap halvdelen af deltagerne i en spørgeskemaundersøgelse svarer, at elcyklen helt eller delvist har erstattet ture med bilen. Transportminister er begejstret.
Nu kommer der klimavenlig asfalt på statsvejene
Asfalten er 10 procent dyrere, men sparer brændstof og er både mere holdbar og støjreducerende end alternativerne.
Energistyrelsen: Transportens tørst efter fossile brændstoffer stort set uændret i 2030
Styrelsen sender i sin nyeste fremskrivning langt flere elbiler på vejene de næste 10 år. Alligevel vil transportsektoren være største drivhusgasudleder til den tid.
LED-lys på vejene kan spare 2.000 ton CO2 om året
LED-belysning på statsvejene vil nedbarbere energiforbruget med over 70 procent, viser beregninger fra Vejdirektoratet.
160.000 ton – Så meget CO2 kan Hærvejsmotorvejen udlede
Ifølge Vejdirektoratet kan den kommende Hærvejsmotorvej årligt øge CO2-udslippet med op mod 160.000 ton årligt. Det svarer til over én procent af transportens CO2-udledning.