Raser over regeringens planer: Datacentre kan blive sorteper i kampen om elnettet
Regeringen vil give forsvar, sundhed, elbiler og varmepumper forrang i et presset elnet. Det får dog Datacenterindustrien til at frygte, at Danmark sender et stopskilt til investeringer i AI, cloud og digital infrastruktur.
Borgmester: Datacenter-regler kan koste milliardinvestering og hundredvis af job
Et planlagt datacenter risikerer at blive forsinket af regeringens nye regler for adgang til elnettet. Borgmester kalder beslutningen problematisk.
Amazon vil udfordre Nvidia med salg af egne chips
Techgiganten forhandler om at sælge sine egenudviklede AI-chips til eksterne datacentre og tager dermed direkte sigte på Nvidias dominans.
Borgmester er rasende over, at datacenter ryger bagerst i køen til elnettet
Regeringen vil skubbe datacentre bagerst i køen til strøm. Borgmesteren i Guldborgsund Kommune havde ellers glædet sig til at få arbejdspladser til kommunen.
DI vil ændre reglerne og lade datacentre bygge egen grøn strøm
Regeringen vil sætte datacentre bagest i køen på elnettet, men DI foreslår at de selv kan hente den grønne strøm.
Den store udbygning af datacentre i USA i problemer: Derfor er så få af bygge-projekterne overhovedet kommet i gang
Konstruktionen er i gang på blot halvdelen af dedatacentre, som egentligt skulle opføres i USA i år. Industrien er ramt af store problemer.
Datacenter-direktør er kritisk over for akutplan for det danske elnet
Hos ejendomsudvikleren Thylander, der er på vej med et stort datacenter, er topchef Bjarke Mikkelsen omvendt mere positivt stemt, når han dykker ned under overskrifterne.
Datacentre og batteriparker skal bagerst i elkøen: Vil lette presset med akutplan | Ingeniøren
Den nye minister, Samira Nawa, vil have et opgør med ‘først til mølle’-princippet. I stedet skal køen til elnettet med en lovændring fremover prioriteres ud fra fire kategorier.
Morgen-briefing: Regeringen vil skubbe datacentre bagerst i køen til elnettet/ Flertal af nordiske ledere ser robotter som en stor hjælp til medarbejderne/ AI-afhængighed gør virksomheder sårbare
Regeringen vil skubbe datacentre bagerst i køen til elnettet. Flertal af nordiske ledere ser robotter som en stor hjælp til medarbejderne. AI-afhængighed gør virksomheder sårbare. Efter Telia-fusion: Norlys samler kreditbeslutninger hos amerikansk AI-leverandør.
Regeringen vil med akutplan skubbe datacentre bag i køen på elnettet
Fredag indkalder Samira Nawa Folketingets partier til drøftelser om en prioriteringsmodel af elnettet.
Grundfos satser på datacentre: Sådan rider dansk industri med på boomet
Med datacentrenes voksende vand- og energiforbrug lancerer Grundfos en ny forretningsenhed målrettet branchen. Samme retning, som allerede har givet Danfoss 7 pct. af omsætningen.
Datacentres strømforbrug eksploderer: Så meget kommer de til at brænde af i 2026
Datacentrenes strømforbrug stiger med eksplosiv fart. Alene i 2026 vil datacentrenes strøm-forbrug stige tre gange så meget, som hele Danmark samlet set bruger på et år.
Datacentre på dansk jord er en black box: Vi må ikke endnu en gang "bare lade os være kunder"
Løsningen er ikke, at Danmark smider AWS og Azure ud og bygger det hele selv. Billedet er mere nuanceret, lyder budskabet fra forskningschef i tænketank. Både fra et sikkerheds- og erhvervsperspektiv.
Datacentre i det ydre rum? Danske forskere er skeptiske over for Elon Musks planer
Unge forskere fra DTU Space følger interesseret med, når Elon Musk i dag børsnoterer nyt rumeventyr.
Varde Kommune forlanger: Microsoft skal kompensere naboer til kommende nye kæmpe-datacentre - ellers stopper vi processen
Varde Kommune vil have Microsoft til at kompensere naboerne til selskabets kommende kæmpe-datacentre i kommunen.