I USA vokser modstanden mod datacentre med skud og protester: Nu har amerikansk politiker opfordring til Danmark | Ingeniøren
Melanie Sachs har forsøgt at stikke en kæp i hjulet på etableringen af nye datacentre i delstaten Maine. Der skal sættes ind, inden det er for sent, mener hun.
Datacenter-industrien samles: Nu skal datacentrene på dagsorden som kritisk infrastruktur
Datacenter-ansvarlig hos Schneider Electric mener, det er helt afgørende at få tøjlet diskussionen om, hvor meget datacentrene fylder i køen til det danske elnet.
Sådan løser Oracle problemerne med at sikre nok energi til sine AI-datacentre: Går nye veje
Oracle tager utraditionelle metoder i brug for at sikre, at selskabets store AI-datacentre altid har nok energi.
Batterier er ikke nok: I Sverige afprøves 70 år gammel teknologi i elnettet | Ingeniøren
AI-datacentre og vedvarende energi skaber spidsbelastninger, som batterier ikke kan klare. Løsningen kan være en teknologi fra 1950’erne.
Tre partier kræver skarp prioritering af elnettet: »Hyperscale-datacentrene må bagerst i køen« | Ingeniøren
Det kan ikke være rigtigt, at tech-giganter kræver mere strøm til AI, imens elnettet lider under et historisk pres. Det understreger flere folketingspolitikere, der kræver en skarp prioritering fra den kommende regering, hvor datacentre skal bagerst i køen. Et parti har allerede fokus på datacentrene i de igangværende forhandlinger.
Big techs danske datacentre giver kun få hundrede faste job
De få hundrede stillinger står i kontrast til tidligere løfter om store jobgevinster og et elnet under pres.
Holstebro Kommune holder sine data langt væk fra tech-giganter: Her er løsningerne, som kommunen anvender i stedet
I Holstebro Kommune bliver data om borgerne ikke opbevaret hos de amerikanske tech-giganter, slår kommunens it-chef fast. I stedet bruger kommunen en kombination af europæiske løsninger og egne datacentre.
I 2035 står datacentre til at sluge 20 procent af al energi i Danmark - her bør der sættes ind
Den kraftige udbygning af datacentre i Danmark betyder, at datacentre allerede i 2035 står til at sluge 20 procent af al den energi, som vi bruger i Danmark. Tænker vi os om, er der store muligheder for at udnytte datacentrene bedre, konkluderer rapport. Se her, hvor der bør sættes ind.
Så få arbejder på big techs danske datacentre: »Det er et ret lille tal« | Version2
Danske politikere fremhæver igen og igen udsigten til nye arbejdspladser, når de byder tech-giganternes datacentre velkommen. Men når de enorme maskinhaller først er oppe at køre, er der ikke mange jobs tilbage. Professor understreger, at jobskabelse ikke står mål med »den fare vi kigger ind i.«
Så få arbejdspladser skaber big techs danske datacentre: »Det er et ret lille tal« | Version2
Danske politikere fremhæver igen og igen udsigten til nye arbejdspladser, når de byder tech-giganternes datacentre velkommen. Men når de enorme maskinhaller først er oppe at køre, er der ikke mange jobs tilbage. Professor understreger, at jobskabelse ikke står mål med »den fare vi kigger ind i.«
Kæmpe datacenter møder modstand i Holbæk
Borgergruppe i Holbæk reagerer mod datacenters energiforbrug, der bliver seks gange større end hele kommunens og kalder det en ”trussel mod den grønne omstilling.”
Meta skærer 10 pct. af medarbejderne for at finansiere AI-satsning
Omkring 8.000 stillinger forsvinder, mens Mark Zuckerberg øger investeringerne i datacentre og ny AI-model.
Fantom-datacentre kaprer køen til Energinet: »Det skader vores branche rigtig meget« | Ingeniøren
Der er brug for en langt skarpere prioritering af projekter i køen til elnettet. Udviklere sender ansøgninger af sted til Energinet om strøm til datacentre, selvom det ikke er realistisk, at projekterne bliver til virkelighed. De umodne projekter skal bagerst i køen, understreger Datacenter Industrien.
På en sjællandsk mark skal et datacenter af gigantiske dimensioner rejse sig, men det enorme strømforbrug vækker bekymring
Datacentre af den størrelse, som er på vej i Holbæk, vil bruge mere strøm end alle nuværende datacentre tilsammen.
Morgen-briefing: Hemmeligholdt tech-kæmpe vil opføre datacenter i Vestjylland / Salling Group investerer tocifret millionbeløb i aarhusiansk AI / Microsoft integrerer Anthropics Mythos i sin sikkerhedsudvikling
Morgen-briefing: Hemmeligholdt tech-kæmpe vil opføre datacenter i Vestjylland / Salling Group investerer tocifret millionbeløb i aarhusiansk AI / Microsoft integrerer Anthropics Mythos i sin sikkerhedsudvikling