Danmark har droppet kontrol: Østrig og Schweiz sikrer stadig mod løsrevet gods
Danmark droppede i 2011 at kontrollere tog for løsrevet gods ved Storebælt og Øresund, fordi det sikkerhedsmæssige udbytte var for beskedent. Østrig og Schweiz har derimod beholdt kontrollen.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Sikkerhedskontrol ved Storebæltsbroen blev droppet i 2011
Tidligere kontrollerede et automatisk anlæg, om dele af et tog ragede uden for togets profil, før det kørte ud på broen. Kontrolanlægget ville ikke have forhindret ulykken på Storebælt, vurderer Sund & Bælt. Men det vil kunne forhindre fremtidige ulykker, siger tidligere sikkerhedschef.
Kattegatbro uden tog: Hvad med en selvkørende superbus eller en monorail?
Rambøll har for Transportministeriet udarbejdet et idékatalog med syv forslag til, hvordan der kan komme kollektiv transport på Kattegatbroen, selv hvis den ikke får plads til tog. Det mest fantasifulde er busser, der kobler sig sammen på broen.
DSB vil have data, der kan kortlægge rejsemønstre over hele landet
Med mobilitetsdata fra eksempelvis teleselskaber vil DSB kortlægge rejsemønstre og bruge dem i den fremtidige planlægning af den kollektive transport. Data skal indsamles på tværs af alle transportformer og over hele Danmark.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Lokoførere om nye signaler: »Vores tillid til systemet hænger i en tynd tråd«
Efter næsten tre år med fejl i S-togenes nye signalsystem er lokomotivførerne ikke længere trygge ved det nye system.
DSB flytter værksted fra København til Næstved
Et nybygget lokomotiv- og togvognsværksted i Næstved skal fra 2025 gradvist overtage opgaver fra DSB’s centralværksted i København. Udflytningen skal gøre DSB klar til fremtidens togdrift, lyder det fra DSB’s administrerende direktør.
Det kølige overblik fra en varm sommer
Ingeniøren er på gaden igen med avisen. Her er et overblik over en række af sommerens begivenheder i teknologiens og naturvidenskabens verden, som de har været dækket på ing.dk.
Signalkaos rammer fremtidens eltog: Kommer først til Århus om otte år
DSB og Banedanmark har sammen besluttet, at der ikke skal køre nye eltog nord for Fredericia før ved indgangen til 2027. Årsag: Problemerne for de nye togsignaler breder sig som ringe i vandet.
CIO Michael Moesgaards store it-plan skal sikre DSB besparelser for to milliarder kroner om året: “Vi er nødt til at få bulldozet de gamle systemer og få konsolideret vores ting”
Interview: It spiller en afgørende rolle i DSB’s plan om at spare fire milliarder krioner om året i fremtiden. Det kræver heftige it-investeringer på 750 millioner kroner om året. Her er CIO Michael Moesgaards store it-plan for DSB. “Vi er nødt til at få bulldozet de gamle systemer og få konsolideret vores ting,” siger han.
Generalprøven på fremtidens tog: Kun én ud af tre leverandører bød på DSB’s lokomotiver
To ud af de tre leverandører, som DSB inviterede til at komme med et bud på danskernes nye lokomotiver, endte med at trække sig, så Siemens var alene om at byde. Intet problem, så længe buddet er godt, mener DSB.