Efter skandaler med NemID og DSB: Politikere efterlyser en IT-minister
Cybertruslen mod Danmarks kritiske infrastruktur skal tages mere alvorligt, mener flere partier.
Ny blogger: »Toget lider af mindreværdskompleks«
Hvorfor svigter politikerne jernbanen? Hvorfor skal det være så svært at købe togbillet til udlandet? Vores nye togbloggere har mange spørgsmål og svar på vej i ny togblog
Ny kedelig rekord: Hvert fjerde statslige it-projekt får rødt lys af Statens it-råd
Statens it-råd giver i sin seneste halvårlige statusrapportering over de store statslige it-projekter knap en fjerdedel af porteføljen et rødt trafiklys. Det er endnu en gang den højeste andel nogensinde.
Førerløs teknologi gør det ikke alene: Eksperter savner ny tunnel til S-tog
Hverken mere letbane, mere metro eller mere BRT løser kapacitetsproblemerne på den 100 år gamle Boulevardbane mellem København H og Østerport, lyder det fra eksperter.
Fremtidens tog er fundet: Franske Alstom vinder kontrakten på IC4’s afløser
Regional- og intercitytoget Coradia Stream har en topfart på 200 km/t i timen og er indkøbt af blandt andet hollandske, italienske og tyske togselskaber.
Ørsted henter ny it-sikkerhedschef fra DSB
Danmarks største energiselskab, Ørsted, har fået ny CISO, der fremover skal sikre danskerne mod angreb på en del af den kritiske danske infrastruktur.
Indeklima-mareridt i nyt trafiktårn: Ansatte gemmer sig under tæpper og pavillon
De ansatte i S-togs-kontrolcenteret må gemme sig under tæpper og en pavillon på grund af træk, kulde og nedfalden puds. Årsagen skal findes i mobile køleanlæg og et læk køleloft.
Kommentar: Behov for bredere fokus på bæredygtig mobilitet i IDAs Klimasvar
Lene W. Hartmann er kandidat til bestyrelsen for IDA Trafik & Byplan, Michael Søgaard Jørgensen er formand for IDA Grøn Teknologi, og Niels Wellendorf er medlem af Bestyrelse…
Trafik er halveret på motorvejene under epidemien
Både motorvejstrafikken og passagertallene i den offentlige transport er faldet i takt med at corona-virussen har lagt sig over Danmark.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.
Udskyder elektrificering: Holbæk-pendlere skal bumle i IC4 indtil 2025
Banedanmark vil alligevel ikke beskytte de eksisterende signaler på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Konsekvensen er, at der ikke kan komme kørestrøm til eltog op, og pendlerne skal køre IC4.
Ugens debat: Kan brint erstatte køreledninger?
Danmark og Tyskland har aftalt at undersøge, om der kan køre brinttog mellem Esbjerg og tyske Nibøl. Det satte en debat i gang på ing.dk om, hvorvidt brint kan gøre elektrificering med køreledninger overflødig.
Regeringen i kovending: Timemodellen er nu til forhandling
Transportministeren afviser at svare klart på, om Socialdemokratiet stadig vil have rejsetiden ned på en time mellem landets store byer.
Nu blinker advarselslamperne for nye togsignaler til sjællandske pendlere
De seneste forsinkelser med at udrulle digitale togsignaler på Sjælland får Transportministeriet til at »genbesøge« alle anlægs- og trafikplaner. For uden nye signaler kommer der ikke til at køre nye eltog til Næstved.