Bagsiden: Da Rejsekortet igen kom til kort… Mon ikke Rejsekortet – trods den monopolbaserede succes – er et af de mindst kundevenlige it-systemer, vi har i drift her til lands? Ret mange af os ønsker os vist tilbage til dengang før 20…
Hjælp os: Hvor godt fungerer internettet i DSB’s tog? Efter fem år og mere end en halv milliard kroner er der nu mobil- og wifi-dækning på 98,6 procent af de danske fjern- og lokalstrækninger. Men hvor god er forbindelsen egentlig? Det kan Banedanmark og DSB ikke fortælle detaljeret, og derfor spørger vi nu Ingeniørens læsere om hjælp.
Overblik: Førerløse S-tog skal køre i ukendt land DSB skal ind i et udviklingsprojekt, når sensorsystemer, fysisk sikring og intelligente kamerasystemer skal spille sammen på den 170 km lange S-togsbane.
Hvordan bliver S-toget førerløst? DSB kommer med sit bud senere i år Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
Kritik af DSBs rolle i udbud af nye S-tog Det er endnu uklart, hvilken rolle DSB får, når fremtidens - efter planen førerløse - S-tog får sin debut. En potentiel ny operatør kritiserer rollefordelingen i et brev til transportministeren.
Baggrund: Vejen til det førerløse S-tog Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej« Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik? Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.