Svenske medier taler om ‘kold krig’ mellem SJ og DSB: Svensk operatør udskyder planer om fjerntog i Danmark
Danmark tøver med en ny jernbaneforbindelse til Sverige og vil bygge Kystbanen om til S-tog: Målet er, at forhindre svensk konkurrence, mener trafikekspert.
Bagsiden: Da Rejsekortet igen kom til kort…
Mon ikke Rejsekortet – trods den monopolbaserede succes – er et af de mindst kundevenlige it-systemer, vi har i drift her til lands? Ret mange af os ønsker os vist tilbage til dengang før 20…
Hjælp os: Hvor godt fungerer internettet i DSB’s tog?
Efter fem år og mere end en halv milliard kroner er der nu mobil- og wifi-dækning på 98,6 procent af de danske fjern- og lokalstrækninger. Men hvor god er forbindelsen egentlig? Det kan Banedanmark og DSB ikke fortælle detaljeret, og derfor spørger vi nu Ingeniørens læsere om hjælp.
Eksperter om DSB’s plan for førerløse S-tog: Det bør I gøre hurtigere
DSB tager sig betragtelig bedre tid til at udvikle førerløse S-tog, end tidligere analyse fra Rambøll lagde op til. En uafhængig vurdering af DSB’s plan anbefaler at undersøge, om tempoet kan skrues op.
Overblik: Førerløse S-tog skal køre i ukendt land
DSB skal ind i et udviklingsprojekt, når sensorsystemer, fysisk sikring og intelligente kamerasystemer skal spille sammen på den 170 km lange S-togsbane.
Hvordan bliver S-toget førerløst? DSB kommer med sit bud senere i år
Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
Kritik af DSBs rolle i udbud af nye S-tog
Det er endnu uklart, hvilken rolle DSB får, når fremtidens - efter planen førerløse - S-tog får sin debut. En potentiel ny operatør kritiserer rollefordelingen i et brev til transportministeren.
Baggrund: Vejen til det førerløse S-tog
Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
Sundhedsstyrelsen sætter foden ned over for DSB: Vi skal ikke rykke tættere sammen
I dag ophævede DSB pladsbilletkrav og forbud mod stående passagerer med henvisning til mundbinds-anbefalingen. Men det er en dårlig ide, mener Søren Brostrøm.
Sådan hastebyggede DSB system til at forudsige fyldte tog under coronakrisen
Med vægtdata fra sensorer i S-tog kan DSB estimere, hvor mange passagerer toget har med - og dermed, om de kan rejse med fornuftig afstand til hinanden.
Trafik er halveret på motorvejene under epidemien
Både motorvejstrafikken og passagertallene i den offentlige transport er faldet i takt med at corona-virussen har lagt sig over Danmark.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.
Udskyder elektrificering: Holbæk-pendlere skal bumle i IC4 indtil 2025
Banedanmark vil alligevel ikke beskytte de eksisterende signaler på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Konsekvensen er, at der ikke kan komme kørestrøm til eltog op, og pendlerne skal køre IC4.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik?
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.