Kritik af DSBs rolle i udbud af nye S-tog
Det er endnu uklart, hvilken rolle DSB får, når fremtidens - efter planen førerløse - S-tog får sin debut. En potentiel ny operatør kritiserer rollefordelingen i et brev til transportministeren.
Stopper ikke i Danmark: Sverige parat med nattog til Europa fra 2022
Om senest to år skal der rulle tog fra perronerne i Malmø og Stockholm mod henholdsvis Bruxelles og Hamborg. Det har den svenske regering endeligt besluttet.
Indeklima-mareridt i nyt trafiktårn: Ansatte gemmer sig under tæpper og pavillon
De ansatte i S-togs-kontrolcenteret må gemme sig under tæpper og en pavillon på grund af træk, kulde og nedfalden puds. Årsagen skal findes i mobile køleanlæg og et læk køleloft.
Sådan har DSB’s it-afdeling håndteret tirsdagens kæmpe-belastning på it-systemerne: “Da der var allermest tryk på, havde vi sved på panden”
Interview: Tirsdag morgen blev DSB’s hjemmeside udsat for et voldsomt pres, da transportselskabet frigav 50.000 billige rejsepas til sommeren. “Da der var allermest tryk på, havde vi sved på panden,” siger CIO Michael Moesgaard. Læs hvordan det hele forløb her.
Kommentar: Behov for bredere fokus på bæredygtig mobilitet i IDAs Klimasvar
Lene W. Hartmann er kandidat til bestyrelsen for IDA Trafik & Byplan, Michael Søgaard Jørgensen er formand for IDA Grøn Teknologi, og Niels Wellendorf er medlem af Bestyrelse…
Trafik er halveret på motorvejene under epidemien
Både motorvejstrafikken og passagertallene i den offentlige transport er faldet i takt med at corona-virussen har lagt sig over Danmark.
Statsministeren: COVID-19 kan medføre mangel på intensivpladser
Meget syge og behandlingskrævende patienter kan ende med at ligge på hospitalernes gange, hvis danskerne ikke gør alt hvad de kan for at afbøde kraftig epidemi.
Kronik: På høje tid at prioritere togkundernes behov
Jernbanen burde jo være til for passagerernes og godskundernes skyld, men de bliver gang på gang ladt i stikken i Banedanmarks håndtering af baneprojekter og vedligeholdelsesarbejder. Det er mer…
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.
Udskyder elektrificering: Holbæk-pendlere skal bumle i IC4 indtil 2025
Banedanmark vil alligevel ikke beskytte de eksisterende signaler på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Konsekvensen er, at der ikke kan komme kørestrøm til eltog op, og pendlerne skal køre IC4.
Batteridrevne tog på danske skinner næste år
Både jyder og sjællændere vil få mulighed for at hoppe på et batteridrevet tog næste år, når regionerne vil afprøve driften.
Indlægget Batteridrevne tog på danske skinner næste år blev først udgivet på iNPUT.
…
Danmark og Slesvig-Holsten vil samarbejde om at køre brinttog
Den danske transportminister har indgået en aftale med sin kollega fra den tyske delstat om at undersøge, om der kan køre brinttog på strækningen mellem Esbjerg og tyske Nibøl.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik?
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Regeringen i kovending: Timemodellen er nu til forhandling
Transportministeren afviser at svare klart på, om Socialdemokratiet stadig vil have rejsetiden ned på en time mellem landets store byer.