Jernbane til Næstved åbner med ny udgave af gammel signalteknologi
Banedanmark opgraderer næste år jernbanen mellem Ringsted og Næstved til 200 km/t. Men i første omgang bliver det med det gamle signalsystem og ikke det nye ERTMS.
Nu blinker advarselslamperne for nye togsignaler til sjællandske pendlere
De seneste forsinkelser med at udrulle digitale togsignaler på Sjælland får Transportministeriet til at »genbesøge« alle anlægs- og trafikplaner. For uden nye signaler kommer der ikke til at køre nye eltog til Næstved.
Den danske transport er sort som kul, og det er kun blevet værre
Ét klimaemne har – med undtagelse af elbiler – været helt fraværende i valgkampen: Transporten. Netop bilernes udslip stiger ellers modsat samtlige andre sektorers, og i de seneste år har politikerne sørget for, at vi belaster klimaet endnu mere.
Godsoperatør: Kun ét spor i Sønderjylland vil sende flere lastbiler på vejene
DB Cargo støtter Region Syddanmarks appel om at få opgraderet de 12 km jernbane mellem Padborg og Tinglev, der er den eneste enkeltsporede flaskehals mellem Stockholm og Messina-strædet i Italien.
Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer
Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Trods løfter efter dødsulykke: Sikring af jernbanens overkørsler er forsinket igen
Der skulle ved udgangen af 2018 kun have været 26 af de usikrede overkørsler tilbage, der hvert år koster menneskeliv. Men i dag står 51 overkørsler stadig usikrede. Sikringen af landets jernbaneoverkørsler har trukket ud i snart 10 år.
Skulle lokke bilister over i toget: Droppet infotavle kunne »skabe farlige situationer«
Et infomations-display over motorvejen ved den nye Køge Nord Station skulle friste bilister til at tage toget ind til hovedstaden i stedet. Men skiltet var for farligt, bedyrer ministeren efter at have droppet det.
Verdens første brinttog er på skinnerne i Tyskland
Mens DSB stadig knokler på at mindske partikelforureningen fra de gamle ME-lokomotiver, der stadig kører på de danske togskinner, er de i fuld gang med at lancere en noget mere miljøvenlig løsning i Tyskland. Det var en vaskeægte verdenspremiere, da verdens første hydrogendrevne tog rullede ind på perronen i den lille tyske by Bremervörde, der …
Indlægget Verdens første brinttog er på skinnerne i Tyskland blev først udgivet på iNPUT.
…
Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden
En hel stribe forundersøgelser med henblik at udvide hovedstadens eksisterende motorveje og bygge en helt ny Ring 5 løb med det meste af opmærksomheden, da tre ministre i sidste uge præsentered…
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen
Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen
Transportministeren fremlægger muligheden for at køre S-tog på Kystbanen – men også for S-tog på kystbanen som ikke er i S-togsdrift.
Danmark står alene med forbud mod lommevogne
Ingen andre lande har forbudt lastbiltrailere på lommevogne efter ulykken på Storebælt. Det er dog ikke et udtryk for, at det danske forbud er en overreaktion, vurderer Trafikstyrelsen.
Én togoperatør må igen fragte lastbiltrailere efter forbud
Efter det landsdækkende forbud mod at køre med lastbiltrailere monteret på lommevogne har jernbanevirksomheden Hector Rail fået tilladelse til at genoptage transporten under særlige forholdsregler.
Sikkerhedskontrol ved Storebæltsbroen blev droppet i 2011
Tidligere kontrollerede et automatisk anlæg, om dele af et tog ragede uden for togets profil, før det kørte ud på broen. Kontrolanlægget ville ikke have forhindret ulykken på Storebælt, vurderer Sund & Bælt. Men det vil kunne forhindre fremtidige ulykker, siger tidligere sikkerhedschef.