Femerntunnel: Verdens største samlebånd på en halv kilometer betonbjælker
Ingeniøren har besøgt den gigantiske fabrik, som sidst på året støber det første af 79 betonelementer på 73.000 ton.
Leder: Miljøet lider under hastværk ved prestigeprojekter
Man må forstå det sådan på transportminister Benny Engelbrecht, at han sover roligt om natten til trods for dyb og faglig bekymring i Sverige for, om Danmarks storstilede projekt Lynettehol…
Rigsrevisionen i kritik af Femern: De gamblede med pengekassen
De ansvarlige myndigheder tog ‘unødige økonomiske risici’ på Femern-projektet, da man på dansk side udbød store milliardkontrakter, mange år før de tyske myndigheder var på plads, kritiserer Rigsrevisionen.
PODCAST: Hvad skal vi bruge gasnettet til i fremtiden?
Hvad stiller vi op med 19.000 kilometer gasledning, når Nordsøfelterne lukker, og forbruget ventes at falde? Det kan du høre om i ugens Transformator, hvor vi også ser nærmere på danmarkshistoriens dyreste anlægsprojekt, Femern-forbindelsen, der nu officielt er sat i gang.
Kronik: Vejen til den bedste model for en ny Øresundsforbindelse
Med planerne om en ny fast forbindelse over Øresund som case illustrerer en ny kandidatafhandling, hvordan man bedst tager højde for alle implikationer ved så stort et projekt.
Politisk flertal vil sætte Femern-tunnelarbejde i gang fra nytår
Arbejdet starter med tunnelelementfabrik og tunnelportal på Lolland og rykker til tysk side midt i 2022. De første tunnelelementer ventes nedsænket i starten af 2024.
Socialdemokrater: Ny forbindelse over Kattegat kan bygges uden skattekroner
Selv om tidligere undersøgelser har vist, at en kombineret vej- og baneforbindelse over Kattegat vil kræve 52 mia. kr. i offentligt tilskud, mener transportminister Benny Engelbrecht (S), at der ikke er behov for skattekroner
Professor og politikere: »Vi mangler en samlet beregning af bro-projekter«
Regionale og nationale politikere efterlyser en samlet analyse af fremtidige bro-projekter. Professor i økonomi Mogens Fosgerau mener også, at det er nødvendigt med et fælles beslutningsgrundlag.
Kronik: Der kan mangle over 1 mio. personbiler i Femern-tunnelen
Med en aftale 26. marts 2019 besluttede partierne bag Femern-projektet til en anlægsudgift på 62,1 mia. kr. (inkl. reserver) at igangsætte anlægsarbejdet på den danske side af Femern Bælt. Af…
Femern beregner tunnel-brugere med mobildata: »Uldent,« mener professor
En ny analyse af trafikken på Femern vurderer, at op til 1644 biler hver dag vil vælge Femern frem for Storebælt. Men ifølge ekspert er beregningerne af antallet af internationale rejsende ikke til at gennemskue, og det gør analysen usikker.
Togoverfarten Rødby-Puttgarden stopper til december
Afviklingen af togoverfarten til Tyskland via Rødby-Puttgarden skyldes fremtidig sporarbejde. På sigt vil togoverfarten i stedet ske via Fyn og Jylland.
Kronik: Genbrug kan afhjælpe mangel på råstoffer
Erik Krog Lauritzen er rådgivende ingeniør, Lauritzen Advising, Jens Lind Gregersen er geolog, chefkonsulent, Region Hovedstaden, Jette Bjerre Hansen er seniorkonsulent, Dansk Kompete…
På forkant med fremtiden: Femern skal designes til selvkørende biler
Infrastruktur som Femern-tunnelen skal holde i over 100 år, derfor er det vigtig at kunne tilpasse dem fremtidens teknologi.
Kronik: Glem ikke godstrafikken over Øresund
Gerhard Troche er ph.d. og seniorekspert i jernbanegruppen ved KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) i Stockholm. Han har tidligere arbejdet hos EU-Kommissionen med udvikling af policy for…
Kronik: Femern-prognoser overdriver trafikspring
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, ph.d., HD Illustration: Privatfoto Når Folketingets Transportudvalg (TRU) torsdag 13. september holder møde, skal der være en teknisk gennem…