LEDER Her er 7 ufravigelige punkter til det kommende regeringsgrundlag
Et enkelt mandag adskilte ved det netop overståede folketingsvalg rød og blå blok - hvis ellers man tæller Lars Løkke Rasmussens parti Moderaterne med til blå blok. Både han, de Radikale og…
SYNSPUNKT Moderaterne: Vi løser et klimaproblem ved at forbrænde affald
Vi står i den største energikrise siden de store oliekriser i 1973 og 1979. Inflationen brager i vejret, og renterne følger med. Det kan mærkes. Vi har derfor brug for tiltag, der kan holde var…
SYNSPUNKT Raketter kan og skal sendes op fra Danmark
Et lovforslag, der netop har været i høring, vil forbyde private/ikke statslige raketaktiviteter i Danmark. Det kan få betydelige konsekvenser for dansk uddannelse, erhvervsliv og sikkerhed. Det…
Uddybende note om varmepumper og støjproblemer
Dette er en grundig gennemgang af lovforslag, der skal imødekomme problemerne med støj fra varmepumper.
SYNSPUNKT Kattegatforbindelsen burde være en død sild
Når man ser forslaget om en kommende Kattegatforbindelse omtalt i medierne for tiden er det oftest med det udgangspunkt, at trafik er godt, og at endnu mere trafik er endnu bedre - bare den er ”…
Så meget vil gratis overfart på Storebælt koste staten
Udover at tilbagebetale Storebæltsbroens gæld medfinansierer broafgiften blandt andet den store infrastrukturaftale fra 2021.
Kandidat til IDAs formandspost: »Jeg har ikke forandringsmani«
Man skal kun lave om på ting, når man er sikker på, at de kan forbedres, mener Ivan Lilleng, Senioringeniørlisten. Som formand forestiller han sig at bruge tid på at påvirke samfundet og Folketinget med objektiv viden – ikke mindst når det gælder forskningspolitik.
Italienske entreprenører kræver to mia. ekstra for at bygge Storstrømsbroen
Den nye bro over Storstrømmen er budgetteret til at koste 4,4 mia. kroner. Men nu har det italienske entreprenørkonsortium SBJV afleveret krav, der samlet set er lige så stort, som konsortiets oprindelige kontraktsum på 2,1 mia. kroner. Vejdirektoratet mener, at kravet er alt, alt for højt.
Italienske entreprenører kræver to mia. ekstra for at bygge Storstrømsbroen
Den nye bro over Storstrømmen er budgetteret til at koste 4,4 mia. kroner. Men nu har det italienske entreprenørkonsortium SBJV afleveret krav, der samlet set er lige så stort, som konsortiets oprindelige kontraktsum på 2,1 mia. kroner. Vejdirektoratet mener, at kravet er alt, alt for højt.
Forslag: Sådan kan vi igen krydse Europas grænser i tog
De lange rejser i Europa er overtaget af fly. Billige flybilletter og skatteregler gør togdrift svær. Men nu skal Europas trafikministre samles om en plan for tog på tværs af grænser.
Leder: Miljøet lider under hastværk ved prestigeprojekter
Man må forstå det sådan på transportminister Benny Engelbrecht, at han sover roligt om natten til trods for dyb og faglig bekymring i Sverige for, om Danmarks storstilede projekt Lynettehol…
Kæmpe aktindsigt afslører: Sådan blev infrastrukturaftale til 160 mia. kr. vasket grøn
En CO2-udledning på flere millioner ton CO2 fra anlægsarbejdet forsvandt, netop da tallene blev efterspurgt af Folketinget. Og så blev de næste 15 års kæmpeprojekter CO2-neutrale.
Spritnye Vectron-tog samler støv: Lidt mere end halvdelen er i brug
DSB har fået leveret 32 af 42 nye el-lokomotiver, men manglende elektrificering betyder, at kun 18 er på skinner i øjeblikket.
Nye togvogne til Hamborg bliver forsinket: »Det er meget beklageligt«
Covid-19 får skylden for en forsinkelse af de spanske Talgo-vognsæt, der er nødvendige for eldrift på jernbanen mellem Hamborg og København/Aarhus. IC3 skal dække ind.
Her er danmarks mest nedslidte jernbane: Snart kan der igen køres 100 km/t
En større ombygning af den nedslidte Østbane, der blev prioriteret over en BRT-løsning, kan formentlig begynde i år. Miljøstyrelsen har afgjort, at det ikke er nødvendigt med en hel VVM-undersøgelse.