Ugens debat: Er den kollektive trafik stadig coronaramt?
Omkring 85 procent af belægningen fra tiden før corona er status for den kollektive trafik i Danmark. På ing.dk var der ikke den store overraskelse over det tal blandt de mange læsere, der deltog i debatten.
Sådan undgår vi tørlægning af hovedstaden denne sommer
Efter vandmanglen i København i august lovede Hofor, at nye UV-anlæg skulle sikre mod tørlægning ved spidsbelastninger. Men anlæggene er forsinkede. Så denne sommer skal bedre udluftning, bemanding og vidensdeling om vandkvaliteten minimere risikoen for nye episoder.
Leder: Modeller kan ikke stå alene, når land skal bygges
Elbphilharmonie, Reperbahn og Hafen City i Hamborg har de senere år været et yndet udflugtsmål for dem, der vil tage et afbræk fra Danmark og nyde suset af en international metropol med over 5 …
Leder: Tillykke med 17 nye metrostationer – men lad os tænke os om, inden vi graver videre
Find flaget frem, for der er al mulig grund til at kippe med det, når Københavns metro søndag fjerner afspærringerne og lukker passagererne ned til de 17 nye stationer på Cityringen. De 15,5 …
Ugens debat: Aarhus Letbane kan gøre det svært for busserne
Driften af Aarhus Letbane har været langt dyrere end forventet og er en af årsagerne til, at kommunen i 2021 kan blive nødt til at skære 40 pct. af busdriften. Den nyhed fik flere læsere på ing.dk til at trække ‘hvad sagde jeg-kortet’ og frygte det værste for hovedstaden, hvor letbanen er på vej.
Metro til Hvidovre og Bispebjerg Hospital vil koste 30 milliarder kroner
Metroselskabet har undersøgt mulighederne for at udbygge metroen på to nye strækninger i en ny rapport. Det vil være dyrt, men mere effektivt alternativer på samme ruter.
Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer
Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Podcast: Grøn beton fra dansk fabrik og en forsinket elektrificeringen af jernbanen
Banedanmarks tidsplan for elektrificeringen af den danske jernbane ser ud til at skride på flere strækninger.
Københavner-letbane vil blive langsommere end bilen
En letbane har en større kapacitet end busruter, men er billigere end en metrolinje. Derfor satser København på en letbanelinje, men letbane-planerne får hug fra flere sider.
Spørg Fagfolket: Hvorfor ruller rulletrapperne omvendt på Nørreport Station?
En læser undrer sig over, hvorfor de gængse regler om at holde til højre ikke gælder på Nørreport Station. Metroselskabet forklarer, hvorfor det forholder sig omvendt lige præcis her.
Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden
En hel stribe forundersøgelser med henblik at udvide hovedstadens eksisterende motorveje og bygge en helt ny Ring 5 løb med det meste af opmærksomheden, da tre ministre i sidste uge præsentered…
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen
Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Københavns politikere vil have mere letbane og metro
Ny letbane langs den trafikerede Frederikssundsvej og ny metrolinje til Amager står på ønskesedlen. Bare ikke på Christiansborg.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.