Ugens debat: Er den kollektive trafik stadig coronaramt? Omkring 85 procent af belægningen fra tiden før corona er status for den kollektive trafik i Danmark. På ing.dk var der ikke den store overraskelse over det tal blandt de mange læsere, der deltog i debatten.
Sådan undgår vi tørlægning af hovedstaden denne sommer Efter vandmanglen i København i august lovede Hofor, at nye UV-anlæg skulle sikre mod tørlægning ved spidsbelastninger. Men anlæggene er forsinkede. Så denne sommer skal bedre udluftning, bemanding og vidensdeling om vandkvaliteten minimere risikoen for nye episoder.
Leder: Modeller kan ikke stå alene, når land skal bygges Elbphilharmonie, Reperbahn og Hafen City i Hamborg har de senere år været et yndet udflugtsmål for dem, der vil tage et afbræk fra Danmark og nyde suset af en international metropol med over 5 …
Ugens debat: Aarhus Letbane kan gøre det svært for busserne Driften af Aarhus Letbane har været langt dyrere end forventet og er en af årsagerne til, at kommunen i 2021 kan blive nødt til at skære 40 pct. af busdriften. Den nyhed fik flere læsere på ing.dk til at trække ‘hvad sagde jeg-kortet’ og frygte det værste for hovedstaden, hvor letbanen er på vej.
Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Københavner-letbane vil blive langsommere end bilen En letbane har en større kapacitet end busruter, men er billigere end en metrolinje. Derfor satser København på en letbanelinje, men letbane-planerne får hug fra flere sider.
Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden En hel stribe forundersøgelser med henblik at udvide hovedstadens eksisterende motorveje og bygge en helt ny Ring 5 løb med det meste af opmærksomheden, da tre ministre i sidste uge præsentered…
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.