Ugens debat: ‘Kvalitetstillæg’ skaber ny debat om rejsekort Når Københavns metro cityring åbner 29. september, bliver det både dyrere og mere besværligt at rejse med metroen. Metroselskabet venter selv, at det vil koste fire millioner passagerer – og på ing.dk brugte læserne ord som ‘komik’ og ‘Gøg og Gokke’.
Metro flytter kun en procent bilister Selvom metroen bliver flittigt brugt, kommer næsten alle passagererne fra anden kollektiv transport, cykel eller til fods. Det er meget få københavnere, der lader bilen stå for at tage metroen.
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Cityringen får nye togsæt i gamle klæder Knap 17 år efter åbningen af første etape, får København atter nye metrotog. Og de ligner til forveksling de gamle. Alligevel er der tale om et helt nyt togsystem. MobilityTech har besøgt Metroselskabet.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Ny ø skal klimasikre København og betale ny havnetunnel og metro Regeringen og Københavns Kommune vil indvinde 2 mio. m2 land til en ny bydel ud for Refshaleøen. Grundsalg og indskud fra private grundejere skal finansiere havnetunnel og metro og sikre byen mod oversvømmelser