En kvart milliard oveni: Niels Bohr Bygningen ramt af endnu en kæmperegning Først lød regningen på 1,6 mia. kr. Så måtte Bygningsstyrelsen krybe til Finansudvalget for at få godkendt en fordyrelse til det nuværende budget på 2,9 mia. kr. Nu stiger prisen på den skandaleombruste Niels Bohr-bygning igen.
Transportministeriet går i rette med Københavns Kommune om løbehjul I et brev til Københavns Kommune kritiserer ministeriet den tolkning af vejloven, som kommunen har brugt til at sætte en stopper for Voi, Tier og Donkey Republics udlejning af el-løbehjul og delecykler.
Ingen planer om at udbygge enkelt-sporet flaskehals i Køge Køge Nord station står klar til maj og bliver stoppested på den nye København - Ringsted bane. Men forbindelsen til Køges eksisterende station har kun ét enkelt spor. Kommunen kalder det en »betydelig flaskehals i togsystemerne.«
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Kattegatbro uden tog: Hvad med en selvkørende superbus eller en monorail? Rambøll har for Transportministeriet udarbejdet et idékatalog med syv forslag til, hvordan der kan komme kollektiv transport på Kattegatbroen, selv hvis den ikke får plads til tog. Det mest fantasifulde er busser, der kobler sig sammen på broen.
Bliver 2019 året, hvor byggeriet begynder at tage bæredygtighed seriøst? Den største klimapåvirkning fra nyt byggeri skyldes produktion af byggematerialer, selve byggefasen og nedrivningen. De danske politikere vil imidlertid ikke stille krav om at minimere påvirkningen – men flere private bygherrer vil ikke længere acceptere den blinde plet.