Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik?
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Automatisering droppet: Rejsekort-passagerer må selv opdage overbetaling ved forsinkelser
Passagerer i den offentlige transport, der rejser med rejsekort, risikerer at skulle betale for ekstra zoner, hvis bussen er forsinket.
Ugens debat: ‘Kvalitetstillæg’ skaber ny debat om rejsekort
Når Københavns metro cityring åbner 29. september, bliver det både dyrere og mere besværligt at rejse med metroen. Metroselskabet venter selv, at det vil koste fire millioner passagerer – og på ing.dk brugte læserne ord som ‘komik’ og ‘Gøg og Gokke’.
Jernbane til Næstved åbner med ny udgave af gammel signalteknologi
Banedanmark opgraderer næste år jernbanen mellem Ringsted og Næstved til 200 km/t. Men i første omgang bliver det med det gamle signalsystem og ikke det nye ERTMS.
Nu blinker advarselslamperne for nye togsignaler til sjællandske pendlere
De seneste forsinkelser med at udrulle digitale togsignaler på Sjælland får Transportministeriet til at »genbesøge« alle anlægs- og trafikplaner. For uden nye signaler kommer der ikke til at køre nye eltog til Næstved.
S-lokoførere nedlægger arbejde på grund af it-bøvl
Problemer med lønsystem betyder at ansatte ikke har fået udbetalt løntillæg.
Den seneste signalfejl: Systemet ved ikke, om der er rødt eller grønt
I helt særlige situationer mangler det nye signalsystem på Sjælland overblik over, på hvilke delstrækninger togene kan køre ind. Leverandørens rettelse kom ikke som lovet, og Banedanmark er langt fra tilfreds.
Leder: Hurra for elløbehjulene – de gør det sjovt at køre grønt
Et kor af kritikere udgød hen over påsken deres forargelse over de elektriske løbehjul, der så småt er ved at indtage cykelstier og gader i først og fremmest det indre København, ligesom det…
Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden
En hel stribe forundersøgelser med henblik at udvide hovedstadens eksisterende motorveje og bygge en helt ny Ring 5 løb med det meste af opmærksomheden, da tre ministre i sidste uge præsentered…
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen
Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Cityringen får nye togsæt i gamle klæder
Knap 17 år efter åbningen af første etape, får København atter nye metrotog. Og de ligner til forveksling de gamle. Alligevel er der tale om et helt nyt togsystem. MobilityTech har besøgt Metroselskabet.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Staten forærer omstridt motortrafikvej til København og Frederiksberg
Hvis ellers København og Frederiksberg kommuner kan finde pengene, står det dem nu frit for at tunnellægge Bispeengbuen og genåbne Ladegårdsåen ovenpå.
Her er listen over de bedste og værste investeringer i veje og jernbaner
Tænketanken Kraka har for Dansk Byggeri sammensat en liste over 78 infrastrukturprojekter og hvor godt de ville forrente investeringen, hvis de blev realiseret. Det udstiller, mener ophavsmanden, at samfundet langt fra sætter pengene i de mest rentable veje og jernbaner.