Antallet af mobilenheder med annonceblokering fordoblet på fem år En ny rapport fra virksomheden Blockthrough viser, at antallet af reklameblokerings-brugere på mobilenheder er fordoblet de seneste fem år. Det kan gå ud over virksomheder som Facebook, hvis forretning er afhængig af onlinereklamer.
Facebook til brugerne: Lad jer tracke og hold tjenesten gratis Facebook og Instagram er begyndt at fortælle brugerne, at man skal lade sig tracke for at holde tjenesterne gratis. Det er resultatet af nye privacy-regler til iOS-apps fra Apple, som trådte i kraft i sidste uge.
Indgiver klage: Apple misbruger sin position med App Tracking Transparency iOS 14.5 har mange ventet på med spænding, særligt på grund af App Tracking Transparency-program. Opdateringen har dog straks resulteret i en ny klage over, at ændringerne påvirker reklametrackingen. Og det er formentligt ikke det sidste, vi kommer til at høre om det.
Spotify vokser stadig – nu 158 millioner betalende brugere - recordere.dk Podcasts og territorie-udvidelser har hjulpet den svenske streamingtjeneste til at løbe fra alle konkurrenterne. Svenskerne dominerer fortsat musikstreaming på verdensplan. Spotify fortsætter sin eksplosive vækst og hvis firmaet nogensinde var bange for at Apple Music ville blive en eksistentiel trussel, kan de godt tage en (kort) lur på laurbærrene i de næste måneder. Spotify har […]
DuckDuckGo blokerer Googles nye tracking-teknologi Google lancerede for nyligt sin nye tracking-teknologi til Chrome, FLoC, men den vil privacy-fokuserede søgemaskine DuckDuckGo ikke have noget at gøre med, så nu er man i gang med at blokere teknologien.
Google havde system til at manipulere annoncer på bekostning af rivaler Efter sigende har Google haft et hemmeligt projekt med navnet Project Bernanke, der skulle gavne Googles eget reklamesystem ved at udnytte data fra annoncører. Det skriver Wall Street Journal. WSJ: Google udnyttede data fra annoncører til at booste eget salg Navnet på projektet dukkede op i et dokument, der indgår i en antistrust-retssag i Texas.
Techtopia #188: Mobilspil malker børns data Børn er storforbrugere af spil, men spillene ofte baseret på forretningsmodeller, der ikke tager højde for, at børn har andre behov for beskyttelse mod reklamer og datahøst.
Rapport afslører: Dit barn bliver hver dag manipuleret til at bruge penge Ny rapport afslører, hvordan børns gratis onlinespil placerer reklamer og opsuger data om dit barn. Det sker blandt andet ved at overvåge samtaler mellem spillere og tegne psykologiske profiler af børnene. »Viden om spillernes adfærd kan udnyttes til hvad som helst«, siger forfatter bag rapporten, Mie Oehlenschläger.
Bagsiden: 79.000 g i støvsugeren »Kan I ikke afdække, hvad ‘79.000 g-kræfter’ dækker over? Dyson vedbliver med at reklamere med støvsugere, der har denne kraft,« lyder Carl Erik Ravns spørgsmål til Bagsiden. Illustrat…