Tidsplan skrottet: Storstrømsbro tager et år ekstra at bygge
Et eksternt firma hyret af Transportministeriet skrotter den italienske entreprenørs tidsplan på den nye Storstrømsbro. Nu forventer ministeriet, at forbindelsen tidligst vil være klar til togpendlerne i 2027 og bilister i slutningen af 2025.
Britisk klimapartnerskab på vej med passagerfly på flydende brint
En britisk pendant til de danske klimapartnerskaber mellem offentlig og privat virksomhed har resulteret i konceptudviklingen af et passagerfly med navnet FlyZero.
Nyt projekt skal lette dronernes liv i luften
Det vælter frem med store og små droner, men det er svært at tjene penge på de flyvende robotter. 5G-netværk, en lufthavn og et forskningsprojekt skal hjælpe teknikken og forretningsmodellerne på vej.
Mirakelkur eller rent bluff? Her er de teknologier, som på papiret skal afblæse klimakrisen
Danmark satser på benhårdt teknologier, men kan de bremse den globale opvarmning i tide?
‘Cykelminister’: Jeg vil ikke sætte antal på, hvor mange eller hvem der skal cykle
Mens den svenske regering vil sætte tal på, hvor mange flere svenskere der skal flyttes over på cyklen, afviser den danske transportminister Benny Engelbrecht (S) at følge det svenske eksempel.
Trafikekspert: Byggeri langs BRT-linjer flytter næppe folk ud af bilerne
En forsøgsordning giver fem kommuner i Københavnsområdet tilladelse til at opføre større byggerier langs nye BRT-linjer. Det skal flytte folk fra privatbilerne til offentlig transport. Dansk forsker tvivler på, det ændrer det store.
Legionella-plan var 3,5 år undervejs: »Total uacceptabelt«
Regeringen og boligminister Kaare Dybvad Bek(S) får hård kritik for ikke at prioritere tiltag mod legionella-smitte tilstrækkeligt højt.
Klimarådet til regeringen: Sæt afgiften på diesel op nu
Danmark tjener godt på grænsehandel med diesel til lastbiler. Det skal stoppe, mener Klimarådet.
Eksperter om havnetunnel til Amager: »Det vil betyde sammenbrud i store dele af døgnet«
I analysen af en havnetunnel har man i forundersøgelserne valgt ikke at fremskrive biltallet efter den økonomiske udvikling. Der tegnes dermed et skønmaleri af projektet, mener planlægger.
Ugens debat: Er den kollektive trafik stadig coronaramt?
Omkring 85 procent af belægningen fra tiden før corona er status for den kollektive trafik i Danmark. På ing.dk var der ikke den store overraskelse over det tal blandt de mange læsere, der deltog i debatten.
Efter corona: Vi er tilbage i bilerne for fuld kraft og dropper den kollektive trafik
»Helt grundlæggende ved vi jo ikke, hvad der kommer til at ske,« siger transportministeren om de første tegn på varigt tocifret passagertab i kollektiv trafik.
Departementschef afviser ny togtunnel i København: Det kommer aldrig til at ske
Københavns Hovedbanegård er ved at blive for lille til fremtidens togtrafik. Men i Transportministeriet har man ikke travlt med at kaste penge efter en stor udbygning.
Hyundai satser alt på brændselsceller
Den koreanske bilproducent har en ambitiøs plan for brint til både transport, i bygninger og som nødstrømsanlæg i industrien.
Førerløs teknologi gør det ikke alene: Eksperter savner ny tunnel til S-tog
Hverken mere letbane, mere metro eller mere BRT løser kapacitetsproblemerne på den 100 år gamle Boulevardbane mellem København H og Østerport, lyder det fra eksperter.
Politikere er enige om fremtidens jernbane: Men Kattegat-forbindelse spøger i kulissen
Fremtiden for jernbanen i Danmark er uafklaret, så længe politikerne holder liv i en mulig ny vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat.