Hvordan pakker man bedst en parkeringsplads på Roskilde? - Ingeniøren
DTU-studerende skal løse et af de evindelige problemer, som festivalen kæmper med: biler.
Reciprokt kuppelformet samlingssted møder Roskildefolket - Ingeniøren
DTU-studerende står bag ny konstruktion, der let kan bygges op, pilles ned og genanvendes.
Let’s party! DTU-workshop holder festivalen i gang med hjemmebyggede pulserende lamper - Ingeniøren
Hjemmelavede LED-lamper skal lyse teltpladsen på Roskilde Festival op, så dansen kan fortsætte, og det bliver lettere at finde forsvundne ejendele.
Roskilde-madbod benytter elbil som powerbank - Ingeniøren
DTU-studerende tester under Roskilde Festival, om elbiler kan erstatte dieselgeneratorer og gøre festivalens strømforbrug mere grønt.
Det er sværere at købe mobil-abonnementer end en ny smartphone - MereMobil.dk
Det er ikke nemt at købe mobiltelefoni, tv-pakker, brugte biler, ejendomsmægling, bank og forsikring. Det viser en ny analyse. En hel række af de produkter og ydelser, som de fleste danskere forbruger i det daglige hører til de sværeste at gennemskue og dermed købe. Det viser en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Så hvis du også er en mellemting mellem forvirret og frusteret, er du ikke den eneste. – “De danske forbrugere synes, det er svært at navigere rundt på en række markeder, når de er på jagt efter den bedste vare eller ydelse. Ofte er det komplicerede produkter, der volder vanskeligheder, men det kan også være mere simple ydelser, som føles svære at sammenligne”, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Mette Rose Skaksen. Ifølge analysen synes danskerne generelt, at det er sværere at handle på markederne, end forbrugerne i de øvrige EU-lande gør. Danskerne oplever vanskeligt gennemskuelige detaljer i …
Ny boks skal gøre danske biler intelligente - Ingeniøren
En smartphone til bilen skal automatisere betaling af parkering, give dig WiFi i bilen og sende data til forsikringsselskab og vejhjælpere.
DTU mister det veterinære beredskab - Ingeniøren
Fra 2020 overtager Københavns Universitet og Statens Serum Institut den forskningsbaserede myndighedsbetjening i forhold til udbrud af farlige husdyrsygdomme.
Her er den lækre elektriske bil der kører på solenergi: Lightyear One
Efterhånden har alle de store bilproducenter lanceret mindst en elektrisk model med lang rækkevidde – nogle mange flere. Der er også flere mindre start-ups, der har leget lidt med soldrevne biler. Ingen har dog hidtil kombineret de to ting som en ny bil fra det relativt ukendte hollandske Lightyear: Lightyear One.
Antagelse om stormflod skød cirka 2.500 år forkert - Ingeniøren
Statistisk analyse fra COWI og DTU angiver, at en stormflod fra øst med en vandstand på cirka tre meter i de indre danske farvande forekommer en gang hvert 300. år i gennemsnit frem for hvert 1.000. år til 7.000 år.
Øget trængsel på vejene giver togene nyt liv - Ingeniøren
Biler uden chauffør vil give billig transport til alle, og derfor stiger trængslen. Så også i fremtiden vil der være brug for tog på skinner.
Flisfyret Asnæsværk vil gøre Novo-fabrik CO2-neutral - Ingeniøren
Når det nye værk efter planen står færdigt i slutningen af 2019, vil CO2-udledningen blive reduceret med, hvad der svarer til mængden af CO2, 400.000 biler udleder årligt.
Volvos selvkørende biler forvirres af kænguruer | newz.dk
Der er mange udfordringer ved at udvikle selvkørende biler - for Volvo er den seneste kænguruer, som forvirrer bilernes sensorer.
Gennem teknologiens briller s …
Telia kobler de danske biler på nettet
Omdan din bil til en smartcar med kørende wifi-hotspot og få en masse smarte funktioner med i hatten, med Telia Sense Car løsningen, der er blevet lanceret i dag. Løsningen virker i alle biler der er mindre end 15 år gamle. Telia Sense Car er en dongle, der nemt monteres i bilens OBD-port.
Nu får bilen sin helt egen internetforbindelse
Telia kobler bilen på mobilnettet, så der er underholdning på bagsædet, mens bilen og kørslen selv taler med de tjenester, som man har koblet på den nu smarte bil.
Biler, fly, skibe og tog: Transporten bliver elektrisk og førerløs - Ingeniøren
Inden for de næste 20-40 år vil udviklingen inden for batterier og datakraft fjerne forbrændingsmotoren og erstatte chaufføren med en computer.