Alle advarselslamper blinker for nye signaler til danske fjerntog
Banedanmark har tændt gule og røde lys ved samtlige milepæle omkring indførelsen af nyt signalsystem. Kun S-tog klarer frisag.
Rød advarselslampe: Tog-computere forsinker nye signaler til jernbanen
Den seneste uforudsete udfordring for den 20 milliarder kroner dyre udskiftning af de danske jernbanesignaler er at få computerne med det nye system ind i alle de gamle tog.
Fyn siger nej til gratis bycykler fra kinesere
Kinesisk firma ville gratis drive 2000 bycykler på Fyn. Men alle kommuner har sagt nej tak efter advarsel fra cykelhandlernes brancheorganisation.
Nye forsinkelser rammer Banedanmarks ambitiøse signalprojekt
Banedanmark har endnu engang måtte melde forsinkelser på sit signalprojekt, der skal digitalisere hele det gamle signalsystem
Statsrevisorer: DSB og Banedanmark er skyld i alt for mange forsinkede tog
To års togforsinkelser har kostet samfundet over én mia. kr. Statsrevisorerne langer ud efter såvel DSB som Banedanmark.
Spørg Scientariet: Hvorfor blev Storstrømsbroen bygget med mindre levetid?
En læser undrer sig over konstruktionen af Storstrømsbroen, da den tilsyneladende ikke holdt så godt. Banedanmark svarer på spørgsmålet.
Banedanmarks projektdirektør: Mørkerøde signaler for den nye jernbane
INTERVIEW: Ifølge direktøren for Banedanmarks signalprogram stod det først i år klart, at i bedste fald kun nogle få IC3-tog kan blive udstyret med nye signalcomputere, inden den nye Ringstedbane åbner.
Banedanmark finder det »besynderligt« at have ansvar for nye signalcomputere i togene
Banedanmark har ansvaret for, at nye computere bliver bygget ind i de danske tog – også selv om DSB, Arriva og de regionale operatører ejer togene. Det er projektdirektøren mildt sagt ikke begejstret for, og han beder DSB om at tage større ansvar.
Professor forklarer Banedanmarks signal-suppedas: »If you are in trouble, then double«
Adfærdspsykologien gør, at ordsproget for store projekter som signalprogrammet for let bliver: ‘If you are in trouble, then double’. Det burde snarere lyde: 'If you are in shit, then quit.’
Stik imod løfterne: Dansk sololøb med nye togsignaler
Danmark kommer til at stå alene med risikoen ved EU’s nye digitale signalsystem, mens andre lande holder igen. Banedanmark lovede ellers politikerne velafprøvet teknologi i det 20 milliarder kroner dyre projekt.
Banedanmark sagde nej til flere opfordringer om at sikre tog til halvtom Ringstedbane
Allerede for to år siden henvendte Bombardier, der leverer sikringsanlæg, sig første gang til Banedanmark med et projekt om at garantere tog på den nye jernbane fra København til Ringsted. Men både dengang og senere blev leverandøren afvist.
Rigsrevisionen skal kulegrave grundlaget for jernbanens nye signaler
Formanden for statsrevisorerne vil på baggrund af Ingeniørens artikler have undersøgt de oplysninger, som Banedanmark præsenterede politikerne for, da de i 2009 vedtog at udskifte samtlige signaler langs de danske skinner for 20 mia. kr.
Pris for at gøre ét lokomotiv klar til nye signaler: Op til syv mio. kr.
Det er så dyrt at ombygge Europas tog, så de kan køre med det nye signalsystem ERTMS, at Banedanmark i januar undervurderede omkostningerne markant, viser revisionsrapport.
Banedanmark undlod at opkræve bøder for to års forsinkelse af nyt signalsystem
Banedanmark har ret til at opkræve bøder fra entreprenørerne oven på de store forsinkelser i den landsdækkende signaludskiftning, men har undladt at gøre det for ikke at »flytte fokus fra et konstruktivt samarbejde«, viser centrale dokumenter.
Signalkaos: Nu overvejer Banedanmark at sætte lokomotivet i midten
Det bliver voldsomt dyrt og besværligt at ombygge DSB’s gamle lokomotiver med nyt signalsystem. Derfor overvejer Banedanmark helt utraditionelt at sætte lokomotiverne i midten af dobbeltdækkervognene.