Budget på 23 milliarder: Skal Danmark trække i nødbremsen til nye togsignaler?
Selv om projektet er fordyret to gange og er ni år forsinket, er udskiftning af de danske togsignaler stadig langt den bedste løsning, mener både Banedanmark, politikere og Transportministeriet. Men ikke alle er enige.
IDA: Bygninger og transport er langt fra den rette kurs mod et fossiluafhængigt samfund
IDA har udgivet statusrapport for, hvordan det går med omstillingen til et Danmark uafhængigt af fossile energikilder. Mens vi bevæger os fremad på nogle områder, så står omstillingen helt stille på andre.
VIDEO: Transportminister forklarer »virkelighedens« ansvar for signalproblemer
Transportministeren meldte, at virkeligheden har ansvaret for syv års forsinkelser af togsignaler. Nu uddyber han.
Uber vil tilbage: Vi er en af vejene ud af trængslen
Der kommer konstant flere biler, mere trængsel og mere forurening fra vejene. Den forkætrede transporttjeneste Uber mener, at den kan hjælpe, men det er usikkert, om virksomheden kan udvikle en dansk model.
Ny kulegravning af budgettet: Nu er også letbanen i København forsinket
Transportministeren har bestilt endnu en ekstern revisorundersøgelse af økonomien i den godt fire milliarder kroner dyre letbane i Københavns forstæder. Først når den foreligger, kender vi den nøjagtige pris.
Som at pendle i en veteranbil: Minister afviser kritik af nye togsignaler
De nuværende signaler er usikre, forældede og forsinker togene, mener transportminister Ole Birk Olesen.
Banedanmark: »Udviklingen går kun én vej«
Styrelsen fastholder på trods af en uventet positiv fejlstatistik for de gamle togsignaler og kritik fra adskillige branchefolk, at det er nødvendigt at rulle et 23 milliarder kroner dyrt signalsystem ud på landsplan.
DSB må skrotte velfungerende eltog: Dømt for komplekse til nye signaler
Mens IC3-togene død og pine skal have et nyt signalsystem bygget ind for at opfylde Banedanmarks plan, så indgår det yngre, elektriske søstertog IR4 ikke i planen og må skrottes, når de nye signaler tages brug. Den skal DSB lige tygge på.
Banedanmark får frataget ansvaret for S-banen
Privat aktør skal have ansvaret for fremtidens førerløse S-togsdrift og banerne på tognettet. Banedanmark har ikke været i stand til at løfte opgaven, siger DF.
Projektdirektør: Nu vender vi planen for jernbanen på hovedet
Planen om at lade signalprogrammet gå forud for elektrificeringen af hele den danske togdrift har ganske enkelt ikke været realistisk, erkender Banedanmark efter syv års forsinkelse.
ANALYSE: Nu venter 13 år med kludetæppe af højrisikable projekter for dansk jernbane
Signalprogrammet: Banedanmark og politikere købte sig først og fremmest tid og indbyggede stopklodser. Men de vanskeligste dele har vi slet ikke taget hul på.
Morgen-briefing: Kammeradvokaten lancerer konkursportal på internettet / Netcompany vælger Danske Bank og Morgan Stanley til børsnotering / Ny lov skal stoppe overvågning af danske politikeres arbejds-mails
Kammeradvokaten lancerer konkursportal på internettet. Netcompany vælger Danske Bank og Morgan Stanley til børsnotering. Ny lov skal stoppe overvågning af danske politikeres arbejds-mails. Banedanmarks signalsystem bliver syv år forsinket. Vestager: Vi har flere sager på vej mod Google. Israel på vej med skatteopkrævninger til Google og Facebook. Amnesty International revser Microsoft og Lenovo.
Spøgelsesbane: Signalkaos lægger nye spor øde et halvt år
Transportminister og Banedanmark fremhæver, at jernbanen mellem København og Ringsted åbner med fem tog i timen i stedet for ét. Men prisen er, at der slet ikke kører tog på banen i det første halve år, efter den er bygget færdig.
Togsignalernes skæbnedag: Transportminister har bestilt plan for at droppe dansk sololøb
Konsulentrapport ventes i dag at afsløre nye forsinkelser og fordyrelser i Danmarks største jernbaneprojekt. Samtidig har Banedanmark efter alt at dømme udarbejdet en plan for, hvordan signaludskiftningen kan lægges på is i flere år.
Regning løbet løbsk: Banedanmark har brugt 4,4 milliarder kroner på alene at styre signalprojektet
Banedanmark har brugt flere milliarder kroner på eksterne konsulenter i forbindelse med det nye signalssystem.