Danmarks nye køreledninger er kun testet på fire kilometer i Ungarn
Siemens kommer til Danmark med et næsten uafprøvet koncept til kørestrøm. Banedanmark ser ingen problemer, men kritikere påpeger, at master er et mærkeligt sted at spare.
Banedanmark afviser at have gjort Danmark til forsøgsland
Vi har købt et godkendt system til en skarp pris, siger projektdirektøren om nye køreledninger.
Banedanmark skal betale for køreledninger, politikerne måske slet ikke vil have
To ud af de ti strækninger, som Banedanmark har underskrevet en kontrakt om at elektrificere, vil regeringen slet ikke bruge penge på. Men intet tyder på, at staten kan slippe ud af kontrakten og slippe for at betale.
Banedanmark efter hård kritik fra Rigsrevisionen om ringe it-sikkerhedsniveau: “Webmails vil jeg ikke blokere for. Aldrig nogensinde”
Interview: Banedanmark mener, at kritik fra Rigsrevisionen om dårligt it-sikkerhedsniveau i BaneDanmark er for ensporet. “Skulle vi bede medarbejderne om at gå ned til bageren og logge på det gratis internet? Det giver ingen mening,” siger områdechef for it, Thomas Fænø.
Statsrevisorer undrer sig over blank afvisning af it-sikkerhedskritik: “Det vil nok falde tilbage, hvis der sker et angreb, som man kunne have beskyttet sig imod”
Statsrevisorerne kan ikke forstå, at Banedanmark og tre andre myndigheder ikke har rettet sig efter Rigsrevisionens anbefalinger for at undgå kritik. Der er tilsyneladende ikke nok respekt for Rigsrevisionen, lyder det fra statsrevisorerne.
Nye køreledninger falder ned: Banedanmark stopper eltog til Esbjerg
To gange er køreledninger, som Siemens lige har sat op for at give adgang til at køre med eltog i Danmark, faldet ned. Nu har Banedanmark lukket strækningen til Esbjerg for eltog, indtil alle de hjul, som køreledningerne kører hen over, er udskiftet.
Efter to år: Første IC3 med nyt signalsystem er trillet fra værkstedet
Efter store forsinkelser er det første IC3-tog ombygget til det nye signalsystem. Nu er det ombygningen af dobbeltdækkervognene, som bekymrer Banedanmark.
Big data skal forudsige fejl på sporskifter
Big data og statistiske metoder skal gøre vedligehold af sporskifter mere effektivt og i sidste ende billigere for Banedanmark.
Spørg Scientariet: Har krumme brokonstruktioner en funktion?
En læser vil gerne vide, om der er tale om ren æstetik, når nogle brokonstruktioner er krumme. Det svarer fagspecialist fra Banedanmark på.
Konsulentrapport: Umuligt at vurdere realismen i ny signalplan
En hidtil hemmeligholdt rapport afdækker store huller i Banedanmarks nye plan for Danmarks største jernbaneprojekt.
Topforskere skal optimere kollektiv transport i Danmark
Med en voksende underskov af datakilder og nye matematiske modeller vil DTU-forskere sammen med bl.a. MIT og Banedanmark optimere den kollektive trafik herhjemme.
Problemer med nye togsignaler kan udløse ekstraregning for elektrificering
Når nye togsignaler forsinkes, går det ud over det planlagte elektrificering af jernbanen. Banedanmark har bare ikke medregnet de økonomiske konsekvenser.
Signalkaos rammer fremtidens eltog: Kommer først til Århus om otte år
DSB og Banedanmark har sammen besluttet, at der ikke skal køre nye eltog nord for Fredericia før ved indgangen til 2027. Årsag: Problemerne for de nye togsignaler breder sig som ringe i vandet.
Banedanmark hemmeligholder konsulentbudget: Er steget med mindst fire milliarder
Det samlede konsulentbudget for signalprogrammet er senest vokset fra 1,6 milliarder kroner til 5,8 milliarder kroner. Banedanmark mørklægger nu konsulentbudgettet, som tidligere været offentliggjort.
Banedanmarks konsulentbudget er eksploderet med over fire milliarder. Nu bliver det mørklagt.
Banedanmark konsulentbudget er okset fra 1,6 til 5,8 milliarder og bliver nu ikke offentliggjort.