Signalprogrammets nye førstemand: »Der står ikke en ung ingeniør og siger, at hans største drøm er at arbejde med relæsikringsanlæg«
Søren Boysen har overtaget styringen af Banedanmarks i særklasse dyreste og mest udskældte projekt: Det nye signalsystem. Han har i næsten et årti stået i spidsen for vedligeholdelsen af de gamle og ser store fordele ved at gå over til digital teknologi.
Ny plan B for signal-skandalen: En halv - og helt uprøvet - digitalisering
Banedanmark har sammen med leverandøren Thales udarbejdet den første skitse til en ny plan B, hvis signalprogrammet fejler. Det går ud på at sætte et halvt, digitaliseret system op i Jylland i stedet for at beskytte de gamle signaler. Det har ingen prøvet tidligere.
Mangler 60 millioner: Banedanmark overvejer at udskyde eltog til Holbæk
Det blev uventet dyrt at beskytte de eksisterende signaler langs jernbanen mod magnetfelter fra nye køreledninger. Det problem har sendt Banedanmark i tænkeboks og nu risikerer pendlerne i Nordvestsjælland at vente længe på nye lokomotiver.
Halv milliard kroner skal skære fem minutter af rejsetiden mellem Ringsted og Odense
I dag rejser omkring 12 millioner passagerer over strækningen om året, heraf er hovedparten pendlere. I 2025 forventes det tal at stige til 15 millioner.
Efter flere forsinkelser: Letbane til Grenaa er åbnet
Efter sidste godkendelse er kommet på plads er Letbanestrækningen mellem Aarhus og Grenaa åbnet efter flere omgange med forsinkelser. Letbanen opfordrer passagerer til at væbne sig med tålmodighed overfor forsinkelser i begyndelsen.
Den seneste signalfejl: Systemet ved ikke, om der er rødt eller grønt
I helt særlige situationer mangler det nye signalsystem på Sjælland overblik over, på hvilke delstrækninger togene kan køre ind. Leverandørens rettelse kom ikke som lovet, og Banedanmark er langt fra tilfreds.
Forskning har sat en stopper for revner i jernbaneskinner af hårdt stål
I samarbejde med forskere fra DTU er Banedanmark blevet klogere på, hvordan en bestemt type jernbaneskinner, såkaldt hovedhærdede skinner, skal vedligeholdes for at undgå revner.
Så er den gal med togsignalerne igen: Premiere på Sjælland må udskydes
Banedanmark har fundet en sikkerhedsfejl i det system, som skal styre togene på Sjælland, når de går over til nye signaler. Derfor kommer systemet tidligst i brug på første strækning i slutningen af året.
Godsoperatør: Kun ét spor i Sønderjylland vil sende flere lastbiler på vejene
DB Cargo støtter Region Syddanmarks appel om at få opgraderet de 12 km jernbane mellem Padborg og Tinglev, der er den eneste enkeltsporede flaskehals mellem Stockholm og Messina-strædet i Italien.
Fartgrænse på 120 km/t forsinker næsten alle afgange på den nyindviede Ringstedbane
Banen skulle være åbnet med 160 kilometer i timen, men det nåede Banedanmark ikke at få den godkendt til. Nu rykker sporejeren hastighedsstigningen til 8. juli.
BaneDanmark trodser anbefaling: Blink og bomme når først de sidste overkørsler midt i 2020’erne
Trods Havarikommissionens anbefaling om at nedlægge eller sikre de sidste ubevogtede jernbaneoverkørsler snarest muligt, vil Banedanmark afvente udrulningen af det nye signalprogram.
Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer
Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Trods løfter efter dødsulykke: Sikring af jernbanens overkørsler er forsinket igen
Der skulle ved udgangen af 2018 kun have været 26 af de usikrede overkørsler tilbage, der hvert år koster menneskeliv. Men i dag står 51 overkørsler stadig usikrede. Sikringen af landets jernbaneoverkørsler har trukket ud i snart 10 år.
Ringstedbanen sat i drift trods heftige sikkerhedsadvarsler fra uvildig rådgiver
Banedanmark blev ikke færdig til tiden, og derfor kører banen nu på dispensation med en såkaldt nulbloksløsning, som assessor mener kan resultere i en farlig fejl en gang om måneden.
Bekymret fagforening: Lokoførere skal køre forsigtigt på Ringstedbanen
Den uafhængige sikkerhedsrådgiver advarede imod at åbne banen med manuel overvågning og 120 kilometer i timen. Men Trafikstyrelsen gav dispensation.