Forskning har sat en stopper for revner i jernbaneskinner af hårdt stål
I samarbejde med forskere fra DTU er Banedanmark blevet klogere på, hvordan en bestemt type jernbaneskinner, såkaldt hovedhærdede skinner, skal vedligeholdes for at undgå revner.
Toksikolog: Pesticider i Egedal-drikkevand kan være giftigt i meget små mængder
Borgerne i Egedal må ikke drikke vandet fra Ledøje vandværk på grund af fundet af et potentielt giftigt pesticid. Ifølge ekspert er der risiko for, at det kan være kræftfremkaldende selv ved meget lave doser.
Den seneste signalfejl: Systemet ved ikke, om der er rødt eller grønt
I helt særlige situationer mangler det nye signalsystem på Sjælland overblik over, på hvilke delstrækninger togene kan køre ind. Leverandørens rettelse kom ikke som lovet, og Banedanmark er langt fra tilfreds.
Dancake, flæskesvær og frysepizza: Derfor spiser vi den “forbudte” mad, selvom vi ved, vi ikke bør
Der er gode grunde til, at vi gang på gang bryder reglerne, forklarer eksperter.
Efter flere forsinkelser: Letbane til Grenaa er åbnet
Efter sidste godkendelse er kommet på plads er Letbanestrækningen mellem Aarhus og Grenaa åbnet efter flere omgange med forsinkelser. Letbanen opfordrer passagerer til at væbne sig med tålmodighed overfor forsinkelser i begyndelsen.
Spørg Fagfolket: Sparer bilers stop-start-system virkelig energi?
En læser vil gerne vide, om der overhovedet er noget at spare, når bilen selv stopper motoren ved lyskrydsene i nogle gange få sekunder. Det svarer professor fra DTU på.
Så er den gal med togsignalerne igen: Premiere på Sjælland må udskydes
Banedanmark har fundet en sikkerhedsfejl i det system, som skal styre togene på Sjælland, når de går over til nye signaler. Derfor kommer systemet tidligst i brug på første strækning i slutningen af året.
Godsoperatør: Kun ét spor i Sønderjylland vil sende flere lastbiler på vejene
DB Cargo støtter Region Syddanmarks appel om at få opgraderet de 12 km jernbane mellem Padborg og Tinglev, der er den eneste enkeltsporede flaskehals mellem Stockholm og Messina-strædet i Italien.
Signalprogrammets nye førstemand: »Der står ikke en ung ingeniør og siger, at hans største drøm er at arbejde med relæsikringsanlæg«
Søren Boysen har overtaget styringen af Banedanmarks i særklasse dyreste og mest udskældte projekt: Det nye signalsystem. Han har i næsten et årti stået i spidsen for vedligeholdelsen af de gamle og ser store fordele ved at gå over til digital teknologi.
Ny plan B for signal-skandalen: En halv - og helt uprøvet - digitalisering
Banedanmark har sammen med leverandøren Thales udarbejdet den første skitse til en ny plan B, hvis signalprogrammet fejler. Det går ud på at sætte et halvt, digitaliseret system op i Jylland i stedet for at beskytte de gamle signaler. Det har ingen prøvet tidligere.
Mangler 60 millioner: Banedanmark overvejer at udskyde eltog til Holbæk
Det blev uventet dyrt at beskytte de eksisterende signaler langs jernbanen mod magnetfelter fra nye køreledninger. Det problem har sendt Banedanmark i tænkeboks og nu risikerer pendlerne i Nordvestsjælland at vente længe på nye lokomotiver.
Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer
Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Trods løfter efter dødsulykke: Sikring af jernbanens overkørsler er forsinket igen
Der skulle ved udgangen af 2018 kun have været 26 af de usikrede overkørsler tilbage, der hvert år koster menneskeliv. Men i dag står 51 overkørsler stadig usikrede. Sikringen af landets jernbaneoverkørsler har trukket ud i snart 10 år.
Halv milliard kroner skal skære fem minutter af rejsetiden mellem Ringsted og Odense
I dag rejser omkring 12 millioner passagerer over strækningen om året, heraf er hovedparten pendlere. I 2025 forventes det tal at stige til 15 millioner.
Havarirapport: Stærk vind på Storebælt vil kunne vælte fejlramt lommevogn
Ved vindhastigheder på 21,8 meter i sekundet eller derover vil vinden kunne vælte traileren af lommevognen, hvor kongetappen sidder løs, konkluderer en foreløbige havarirapport om togulykken på Storebælt.