Banedanmark vil gøre sig mindre afhængige af rådgivere
Den danske banestyrelse Banedanmark er så frustreret over de private rådgivere, at styrelsen nu agter at genopbygge store dele af sin egen rådgivervirksomhed, 20 år efter frasalg.
Her er 10 dugfriske it-stillinger, som du kan søge i påskeferien
Vi har fundet 10 spændende stillinger hos arbejdspladser som Formpipe, Netcompany og Banedanmark, som du kan søge i øjeblikket
Banedanmarks sporarealer er golde stenstepper – men der er håb for vegetation
Ny analyse fra Banedanmark viser stort potentiale for større biodiversitet langs de danske jernbaner, der flere steder minder mest om tørre steppelandskaber.
Venstre-ordfører bekymret efter kritik af Banedanmark-rapporter
Det er afgørende, at de økonomiske nøgletal og udregninger, som Banedanmark kommer med, er troværdige, siger Kristian Pihl Lorentzen (V) i kølvandet på kritik af beregningerne.
Trafikøkonomer: Banedanmark negligerer passagerflugt
Transportforskere kritiserer Banestyrelsens infrastrukturrapporter for at mangle relevante økonomiske nøgletal og i stedet medtage besynderlige udregninger af driftsbesparelser som følge af meget små tidsbesparelser.
Professor: Banedanmarks besparelser på jyske lokalbaner er en skrivebordsøvelse
Banedanmarks beslutningsgrundlag for hurtigere tog på en række jyske lokalbaner giver næppe så store besparelser, som rapporten indikerer, mener professor.
Den perfekte storm: Trafikstyrelsen vidste at lommevogns-lås ikke altid låser
Trafikstyrelsen lod DB Cargo køre med problematisk lås, selv om den ikke kunne få Banedanmark til at undersøge vindrisikoen for tog på Storebæltsbroen.
Læs hele interviewet med DB Cargo: »Vi stolede på Banedanmark«
Godsoperatøren vidste, at den kørte med en problematisk lås på de såkaldte lommevogne. Men den var EU-godkendt, og myndighederne kendte til det.
Efter Ingeniørens afsløringer: Transportminister kaldes i samråd om lommevogne
Imens Banedanmark i mere end et år forhalede vindanalyse af Storebæltsbroen, kendte Trafikstyrelsen til nyt lommevognsproblem. I januar i år gik det næsten galt.
Rapport: Sæt farten op på jyske lokalbaner - det er der fornuftige penge i
Der er god samfundsøkonomi i at sætte hastigheden op på flere regionale jernbanestrækninger, viser en ny undersøgelse fra Banedanmark. Men midlerne fra Togfondens fase 2 på 1,7 milliarder rækker ikke, hvis alle opgraderinger skal realiseres.
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?
En læser undrer sig over, at alt af metal ser ud til at være jordet med store kabler på stationen. Banedanmark forklarer hvorfor.
Tog skal have fuld fart gennem Ringsted - her er de fem forslag
Banedanmark har fremlagt fem mulige løsningsforslag til at afhjælpe kapacitets- og hastighedsudfordringer ved Ringsted. Der er stor forskel på, hvad vi får for pengene alt efter valg af løsning, forklarer professor.
Banedanmark eksproprierede ejendomme uden lovhjemmel
Uden endelige politiske beslutninger om en udfletning ved Ringsted eksproprierede Banedanmark to ejendomme. »Virkelig alvorligt,« vurderer juraprofessor.
Efter fem år med KMD: Banedanmark søger it-leverandør til kæmpeordre på 170 millioner kroner
Banedanmark søger it-leverandør, der skal stå for driften af alle organisationens administrative it-systemer, når KMD’s nuværende kæmpe-kontrakt udløber.
Skal fjernbaner på Hovedbanen have separate spor? Ekspert er skeptisk
Banedanmark overvejer at højne regulariteten på København H. ved at låse fjerntrafikken til dedikerede spor. Men både DTU-professor og IDA Rail er betænkelige ved milliardinvesteringen.