Leder: Miljøet lider under hastværk ved prestigeprojekter
Man må forstå det sådan på transportminister Benny Engelbrecht, at han sover roligt om natten til trods for dyb og faglig bekymring i Sverige for, om Danmarks storstilede projekt Lynettehol…
Skal fjernbaner på Hovedbanen have separate spor? Ekspert er skeptisk
Banedanmark overvejer at højne regulariteten på København H. ved at låse fjerntrafikken til dedikerede spor. Men både DTU-professor og IDA Rail er betænkelige ved milliardinvesteringen.
To fluer med èt smæk: Kan coronakrisen gøre klimaløsninger billigere?
Eksperter og organisationer vil have en grøn nødplan for genrejsning af Danmarks økonomi.
Vindtunnel afslører: Blæsten var stærk nok til at vælte ulåst sættevogn
Trækforsøg og forsøg i vindtunnel har klargjort, at en vindhastighed på 20 meter i sekundet er tilstrækkelig til at vælte en sættevogn, hvis den ikke er låst.
Forskning har sat en stopper for revner i jernbaneskinner af hårdt stål
I samarbejde med forskere fra DTU er Banedanmark blevet klogere på, hvordan en bestemt type jernbaneskinner, såkaldt hovedhærdede skinner, skal vedligeholdes for at undgå revner.
Godsoperatør: Kun ét spor i Sønderjylland vil sende flere lastbiler på vejene
DB Cargo støtter Region Syddanmarks appel om at få opgraderet de 12 km jernbane mellem Padborg og Tinglev, der er den eneste enkeltsporede flaskehals mellem Stockholm og Messina-strædet i Italien.
Havarirapport: Stærk vind på Storebælt vil kunne vælte fejlramt lommevogn
Ved vindhastigheder på 21,8 meter i sekundet eller derover vil vinden kunne vælte traileren af lommevognen, hvor kongetappen sidder løs, konkluderer en foreløbige havarirapport om togulykken på Storebælt.
Forsker: Derfor er potentialudligning vigtigt for jernbaner
Banedanmark bliver kritiseret for at udskyde potentialudligning på Københavns Hovedbanegård. DTU-lektor forklarer den særlige form for sikring mod elektrisk stød.
Ingen planer om at udbygge enkelt-sporet flaskehals i Køge
Køge Nord station står klar til maj og bliver stoppested på den nye København - Ringsted bane. Men forbindelsen til Køges eksisterende station har kun ét enkelt spor. Kommunen kalder det en »betydelig flaskehals i togsystemerne.«
DTU-professor: Vindmålere på Storebælt viser ikke den reelle vindhastighed
Opsat på selve broen vil de to vindmålere på Vestbroen blive udsat for stor turbulens og vil derfor sandsynligvis vise for lave vindhastigheder, vurderer professor Jakob Mann fra DTU.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Hollandske tog kan køre på batterier fra 2025
Togene i to hollandske regioner kan inden for få år køre på batterier hjulpet på vej af brændselsceller eller korte stræk med køreledninger.
Dansk ingeniør byggede bro til pingviner og havne til D-dag
Ove Arup er filosoffen, der blev verdenskendt ingeniør – ny udstilling hædrer manden bag ikoner som Sydney Operahus.
Topforskere skal optimere kollektiv transport i Danmark
Med en voksende underskov af datakilder og nye matematiske modeller vil DTU-forskere sammen med bl.a. MIT og Banedanmark optimere den kollektive trafik herhjemme.