Ny blogger: »Toget lider af mindreværdskompleks« Hvorfor svigter politikerne jernbanen? Hvorfor skal det være så svært at købe togbillet til udlandet? Vores nye togbloggere har mange spørgsmål og svar på vej i ny togblog
Hjælp os: Hvor godt fungerer internettet i DSB’s tog? Efter fem år og mere end en halv milliard kroner er der nu mobil- og wifi-dækning på 98,6 procent af de danske fjern- og lokalstrækninger. Men hvor god er forbindelsen egentlig? Det kan Banedanmark og DSB ikke fortælle detaljeret, og derfor spørger vi nu Ingeniørens læsere om hjælp.
Tidsplan skrottet: Storstrømsbro tager et år ekstra at bygge Et eksternt firma hyret af Transportministeriet skrotter den italienske entreprenørs tidsplan på den nye Storstrømsbro. Nu forventer ministeriet, at forbindelsen tidligst vil være klar til togpendlerne i 2027 og bilister i slutningen af 2025.
Femern-byggeri plages af vildfarne sejlere: Søværnet må rykke ud mange gange dagligt Søværnet rykker 10 til 15 gange i døgnet ud til lystsejlere der forvilder sig ind i afmærkede arbejdsområder ved Femern Bælt syd for Rødby, hvor byggeriet af Femern Forbindelsen er i fuld gang. Det sker bare få uger efter, at et nyt fælles dansk-tysk døgnbemandet kontrolcenter er åbnet i Travemünde i Tyskland.
Mangel på specialister giver nye forsinkelser på jernbanen Rejsende med tog fra Aalborg til Aarhus må vente endnu et år på at få sat hastigheden op på strækningen. Banedanmark mangler velideringressorucer, skriver transportministeren i et brev til Folketingets Transportudvalg.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej« Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Vejen Kommune vinder årelang vejstrid mod storbonde Vejdirektoratet har nu sagt god for, at Vejen Kommune kan ekspropriere en del af storbonden Martin Lund Madsens marker. Det skal lovliggøre en allerede anlagt vej, som han har spærret siden han fik medhold i Højesteret. Sagen kan imidlertid stadig ankes og få en femte afgørelse.