Forskere lagrer brint i pasta, der vil konkurrere med benzin
Produktet skulle efter sigende kunne bruges i blandt andet knallerter og til at forlænge elbilers rækkevidde.
Spørg Fagfolket: Hvorfor kan vand ikke brænde?
En læser har undret sig over, hvorfor vand ikke kan brænde, når hydrogen og oxygen begge er brandnærende grundstoffer. Det svarer Ingeniørens Jens Ramskov på.
PODCAST: Klodens befolkning vokser – hvilket land bliver størst?
Vi har kurs mod ca. 10 milliarder jordboer, inden befolkningstallet topper i 2100, men samtidig vil magtfulde lande få halveret deres befolkningstal. Hør om det i ugens Transformator, hvor vi også skal nørde brint.
Scania har valgt: Batterier er fremtiden for grønne lastbiler
Brint og brændselsceller er for dyrt og ineffektivt, mener koncernen. Dermed vælger den en anden vej end konkurrenter.
Forsker advarer mod brint-satsning: Udslip kan forstærke klimaforandringer
Norsk forskningsprojekt med deltagelse af Equinor, Shell og Statkraft skal undersøge konsekvenserne af brintudslip til atmosfæren, hvor brinten vil virke som en indirekte drivhusgas.
Boom i grøn brint-produktion
Danske virksomheder er med i kapløbet om at opskalere produktionen af grøn brint for at få prisen banket i bund. Andre vil gerne have lov til at kalde brint produceret af atomkraft for bæredygtig.
Tyskland investerer 5,2 mia. kroner i tre brint-projekter
Tre store forskningsprojekter skal bringe Tyskland helt i front når det gælder brint-teknologi. Den tyske forskningsminister kalder det for en nøgleteknologi og vil have endnu mere fart på udviklingen.
PODCAST: Fuld tryk på udviklingen af raketmotorer
Hvem har taget teten i udviklingen af raketter og ikke mindst raketmotorer? Det taler vi om i ugens Transformator, hvor vi også sætter fokus på de fuldautomatiske it-systemer, der f.eks. afgør, om borgere skal have udbetalt en offentlig ydelse. Eksperter kræver mere kontrol.
Tysk havvindmølle skal producere brint på stedet
I et nyt projekt skal to datterselskaber til Siemens udvikle en helt ny havvindmølle, så den kan producere brint direkte i mølletårnet. En fuldskala prototypen skal stå klar inden 2026 og være med til at levere brint til transport og industri.
Fem begivenheder i 2020, der kan give dig lidt klimaoptimisme tilbage
Billigere sol og vind, grønt brændstof og politisk vilje betyder, at klimaet forhåbentlig går bedre tider i møde.
Nyt dansk PtX-anlæg til ammoniak i Lemvig
Haldor Topsøe, Vestas og Skovgaard Invest skal i fællesskab opføre verdens første industrielle PtX-anlæg til fremstilling af ammoniak. Anlægget skal stå klar i 2022 og forsynes med el fra vindmøller og solceller.
Oslo-færgen skal være verdens største på brint
Fra 2027 skal den hæderkronede Oslo-færge fra København efter planen sejle på brint. Brint skal leveres et kommende produktionsanlæg.
Porsche og Siemens bygger anlæg til syntetisk brændstof
Pilotprojektet Haru Oni forventes at blive verdens første kommercielle produktionsanlæg til syntetisk brændstof i industriel skala .
Rapport: Brint i personbiler er en kommerciel fejlsatsning
Brint er for dyrt og ikke tilstrækkelig energieffektiv, konkluderer en ny rapport fra analysebureauet IDTechEx Research. Men brint vil spille en afgørende rolle i forhold til at gøre tung transport CO2-neutral.
Kronik: Biogas er god samfundsøkonomi – men skal samtænkes med elnettet
Holger Schou Rasmussen og Leo Larsen er hhv. formand og næstformand i partnerskabet Ren Energi Lolland, der består af Lolland Kommune, Københavns Kommune, Hofor, SEAS-NVE og den grø…