Leder: Miljøet lider under hastværk ved prestigeprojekter Man må forstå det sådan på transportminister Benny Engelbrecht, at han sover roligt om natten til trods for dyb og faglig bekymring i Sverige for, om Danmarks storstilede projekt Lynettehol…
Tidsplan skrottet: Storstrømsbro tager et år ekstra at bygge Et eksternt firma hyret af Transportministeriet skrotter den italienske entreprenørs tidsplan på den nye Storstrømsbro. Nu forventer ministeriet, at forbindelsen tidligst vil være klar til togpendlerne i 2027 og bilister i slutningen af 2025.
Femern-byggeri plages af vildfarne sejlere: Søværnet må rykke ud mange gange dagligt Søværnet rykker 10 til 15 gange i døgnet ud til lystsejlere der forvilder sig ind i afmærkede arbejdsområder ved Femern Bælt syd for Rødby, hvor byggeriet af Femern Forbindelsen er i fuld gang. Det sker bare få uger efter, at et nyt fælles dansk-tysk døgnbemandet kontrolcenter er åbnet i Travemünde i Tyskland.
Leder: Modeller kan ikke stå alene, når land skal bygges Elbphilharmonie, Reperbahn og Hafen City i Hamborg har de senere år været et yndet udflugtsmål for dem, der vil tage et afbræk fra Danmark og nyde suset af en international metropol med over 5 …
PODCAST: Hvordan bygger man egentligt 18 km tunnel under vandet til Tyskland? Hvad stiller vi op med 19.000 kilometer gasledning, når Nordsøfelterne lukker, og forbruget ventes at falde? Det kan du høre om i ugens Transformator, hvor vi også ser nærmere på danmarkshistoriens dyreste anlægsprojekt, Femern-forbindelsen, der nu officielt er sat i gang.
Leder: Danmarks jernbane skal op i europæisk hastighed Berlinmurens fald for godt 30 år siden markerede ikke alene Jerntæppets fald og starten på kommunismens afvikling, men var også første skridt på vejen mod et nyt og sammenlagt Tyskland, hvor …
Tyskland vil bygge sænketunnel mellem Femern og fastlandet Den nuværende bro mellem Femern og det tyske fastland har ikke kapacitet til den trafikmængde, der vil komme, når Femerntunnellen åbner. Derfor har de tyske myndigheder besluttet at bygge en sænketunnel med både vej og bane.
Socialdemokrater: Ny forbindelse over Kattegat kan bygges uden skattekroner Selv om tidligere undersøgelser har vist, at en kombineret vej- og baneforbindelse over Kattegat vil kræve 52 mia. kr. i offentligt tilskud, mener transportminister Benny Engelbrecht (S), at der ikke er behov for skattekroner
KRONIK: Femern-forbindelsen godkendt på usikkert trafikgrundlag Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, lic.techn., HD Illustration: Privatfoto Den tyske hørings- og godkendelsesmyndighed i Slesvig-Holsten, Amt für Planfeststellung Verkehr (APV)…