Femerntunnel: Verdens største samlebånd på en halv kilometer betonbjælker
Ingeniøren har besøgt den gigantiske fabrik, som sidst på året støber det første af 79 betonelementer på 73.000 ton.
Hensyn til miljø og støjniveau forsinker ‘den tyske del’ af Femernforbindelsen
Udvidet klageadgang og krav fra tyske kommuner, byer og borgere forsinker anlægget af de jernbanespor, der skal forbinde Femern Bælt-tunnelen med Lübeck.
Leder: Miljøet lider under hastværk ved prestigeprojekter
Man må forstå det sådan på transportminister Benny Engelbrecht, at han sover roligt om natten til trods for dyb og faglig bekymring i Sverige for, om Danmarks storstilede projekt Lynettehol…
Tidsplan skrottet: Storstrømsbro tager et år ekstra at bygge
Et eksternt firma hyret af Transportministeriet skrotter den italienske entreprenørs tidsplan på den nye Storstrømsbro. Nu forventer ministeriet, at forbindelsen tidligst vil være klar til togpendlerne i 2027 og bilister i slutningen af 2025.
Femern-byggeri plages af vildfarne sejlere: Søværnet må rykke ud mange gange dagligt
Søværnet rykker 10 til 15 gange i døgnet ud til lystsejlere der forvilder sig ind i afmærkede arbejdsområder ved Femern Bælt syd for Rødby, hvor byggeriet af Femern Forbindelsen er i fuld gang. Det sker bare få uger efter, at et nyt fælles dansk-tysk døgnbemandet kontrolcenter er åbnet i Travemünde i Tyskland.
Leder: Modeller kan ikke stå alene, når land skal bygges
Elbphilharmonie, Reperbahn og Hafen City i Hamborg har de senere år været et yndet udflugtsmål for dem, der vil tage et afbræk fra Danmark og nyde suset af en international metropol med over 5 …
PODCAST: Hvordan bygger man egentligt 18 km tunnel under vandet til Tyskland?
Hvad stiller vi op med 19.000 kilometer gasledning, når Nordsøfelterne lukker, og forbruget ventes at falde? Det kan du høre om i ugens Transformator, hvor vi også ser nærmere på danmarkshistoriens dyreste anlægsprojekt, Femern-forbindelsen, der nu officielt er sat i gang.
Femern-tunnel tilbage til tegnebrættet: Oversete rev kan medføre stor forsinkelse
Slesvig-Holsten trækker i nødbremsen, efter at delstaten har bekræftet fredede rev ud for Puttgarden, som ikke fremgår af Femern A/S’ tyske byggetilladelse.
Leder: Danmarks jernbane skal op i europæisk hastighed
Berlinmurens fald for godt 30 år siden markerede ikke alene Jerntæppets fald og starten på kommunismens afvikling, men var også første skridt på vejen mod et nyt og sammenlagt Tyskland, hvor …
Politisk flertal vil sætte Femern-tunnelarbejde i gang fra nytår
Arbejdet starter med tunnelelementfabrik og tunnelportal på Lolland og rykker til tysk side midt i 2022. De første tunnelelementer ventes nedsænket i starten af 2024.
Tyskland vil bygge sænketunnel mellem Femern og fastlandet
Den nuværende bro mellem Femern og det tyske fastland har ikke kapacitet til den trafikmængde, der vil komme, når Femerntunnellen åbner. Derfor har de tyske myndigheder besluttet at bygge en sænketunnel med både vej og bane.
Socialdemokrater: Ny forbindelse over Kattegat kan bygges uden skattekroner
Selv om tidligere undersøgelser har vist, at en kombineret vej- og baneforbindelse over Kattegat vil kræve 52 mia. kr. i offentligt tilskud, mener transportminister Benny Engelbrecht (S), at der ikke er behov for skattekroner
KRONIK: Femern-forbindelsen godkendt på usikkert trafikgrundlag
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, lic.techn., HD Illustration: Privatfoto Den tyske hørings- og godkendelsesmyndighed i Slesvig-Holsten, Amt für Planfeststellung Verkehr (APV)…
Femern-selskab tav om dårlig trafikprognose: Ikke et ord til tyske myndigheder
Selv om Femern A/S skulle give de tyske godkendelsesmyndigheder alle relevante oplysninger, oplyste selskabet det ikke, da en trafikprognose i april 2017, viste at mindre trafik ville flytte fra Storebæltsforbindelsen end forventet.
Video fra tysk miljøorganisation: Femern-tunnelen ødelægger unikt stenrev fyldt med liv
Den magtfulde naturfredningsforening har sendt dykkere ned på bunden af Femern Bælt. Det danske projektselskabs beskrivelse af bunden som fyldt med sand og silt kunne ikke være mere forkert, konkluderer den.