Tyske miljøorganisationer vil stoppe Femern-godkendelse med 600 siders klage
Fugle, fisk og havbunden risikerer at lide overlast, hvis den den tyske miljøgodkendelse af Femern-tunnelen ikke bliver ændret. Sådan lyder det i en 600 siders lang klage fra en lang række tyske miljøorganisationer til en forvaltningsdomstol.
Tysk rapport: Færger vil snuppe en fjerdedel Femern-indtægter hvert år
En rapport lavet for de tyske myndigheder af PwC anslår, at mange passagerer fortsat vil vælge færgen ved Rødby-Puttgarden efter Femern-tunnelen åbner, og at tunnelen derfor må vinke farvel til cirka 880 mio. kroner om året.
Kronik: Der kan mangle over 1 mio. personbiler i Femern-tunnelen
Med en aftale 26. marts 2019 besluttede partierne bag Femern-projektet til en anlægsudgift på 62,1 mia. kr. (inkl. reserver) at igangsætte anlægsarbejdet på den danske side af Femern Bælt. Af…
Femern beregner tunnel-brugere med mobildata: »Uldent,« mener professor
En ny analyse af trafikken på Femern vurderer, at op til 1644 biler hver dag vil vælge Femern frem for Storebælt. Men ifølge ekspert er beregningerne af antallet af internationale rejsende ikke til at gennemskue, og det gør analysen usikker.
Folketinget sætter gang i Femern-byggeri – men kun på den danske side
Den danske forligskreds vil sætte gang i arbejdet med den danske halvdel af Femerntunnellen, men en retssag kan stadig forhale resten af projektet.
Ny prognose: Femerntunnel kaprer op til 1.644 biler om dagen fra Storebælt
Trafikprognosen for den kommende sænketunnel under Femern Bælt er blevet opdateret, efter at konsulenter for fire år siden påpegede huller i beregningerne. Den nye prognose giver det enorme projekt bedre økonomiske udsigter end de hidtidige estimater.
Togoverfarten Rødby-Puttgarden stopper til december
Afviklingen af togoverfarten til Tyskland via Rødby-Puttgarden skyldes fremtidig sporarbejde. På sigt vil togoverfarten i stedet ske via Fyn og Jylland.
Efter fem års sagsbehandling: Tyske myndigheder blåstempler Femern-tunnel
I går skete det endelig: Den tyske miljøgodkendelse af Femern-tunnel blev formelt underskrevet af Slesvig-Holstens transportminister. Han føler sig godt rustet til den kommende retssag.
Derfor trækker det igen ud med den tyske godkendelse af Femern-tunnelen
En retssag om en motorvej og problemerne med at finansiere tunnelen gør, at der skal en ekstra kvalitetssikring af den tyske miljøgodkendelse til, inden de 1.200 kan trykkes og lægges frem for borgerne.
EU-domstol underkender dansk statsstøtte til Femern
Danmarks statsgaranti for lånene, der skal finansiere tunnellen mellem Danmark og Tyskland er blevet underkendt af domstolen. Kommissionen må nu genbehandle Danmarks anmodning om at give statsgarantier
Tysk regning for Femern eksploderer: Nu koster hele forbindelsen 92 milliarder
Den tyske Rigsrevision advarer om, at der skal investeres mindst 30 milliarder kroner i Tyskland for at udbygge jernbanen og erstatte Femernsund-broen. Dermed er den rentable investering i en fast forbindelse for længst forduftet.
Femern skrevet ud af tysk lov: Tunnel-godkendelse kan trække ud i årevis
Transportudvalget i det tyske parlament afviste at skrive Femern-forbindelsen direkte ind i bemærkningerne til en ny udgave af planloven. Nu siger regeringskoordinator, at Danmark må vente på udfaldet af retssag, inden tunnelbyggeriet kan starte.
Femern skrevet ud af tysk lov: Tunnel-godkendelse kan trække ud i årevis
Transportudvalget i det tyske parlament afviste at skrive Femern-forbindelsen direkte ind i bemærkningerne til en ny udgave af planloven. Nu siger regeringskoordinator, at Danmark må vente på udfaldet af retssag, inden tunnelbyggeriet kan starte.
Tysk lovændring baner vej for at bygge Femern-tunnelen allerede fra næste år
En ny udgave af den tyske planlov skal forhindre miljøorganisationer i at forhale byggetilladelsen til Femern-tunnelen ved at gå til domstolene. Konsekvensen kan være, at byggeriet går i gang allerede næste år og står færdig før ventet.
Kronik: Glem ikke godstrafikken over Øresund
Gerhard Troche er ph.d. og seniorekspert i jernbanegruppen ved KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) i Stockholm. Han har tidligere arbejdet hos EU-Kommissionen med udvikling af policy for…