På job i ferien: “De sidste tre-fire år har vi kørt med grundplanen fire dage om året. Resten af tiden har der været ændringer.”
Hos Banedanmark er Stephen Eckhausen fortsat på arbejde. Sammen med sine kolleger udarbejder han køreplaner for hovedstadsområdets S-tog. Han har styr på S-togenes køreplaner frem til uge 34, men han har endnu ikke planlagt sin egen ferie.
Morgen-briefing: Eksperter: Banedanmarks nye signalsystem på sikker kurs mod historisk it-skandale / Mange flere vil læse datalogi på Aalborg Universitet / Spotify slår Apple med flere længder
Eksperter: Banedanmarks nye signalsystem på sikker kurs mod historisk it-skandale. Mange flere vil læse datalogi på Aalborg Universitet. Spotify slår Apple med flere længder
Tag med på besøg i Banedanmarks splinternnye trafiktårn til 250 millioner kroner: Herfra drives det store signalsystem
Reportage: Fra et nyt kontroltårn til 250 millioner kroner styrer Banedanmark nu det københavnske S-togsnet. Tag med Computerworld på besøg i den terrorsikrede centralnerve i den danske infrastruktur, der blev åbnet onsdag.
Landsret redder Banedanmark: Skal alligevel ikke fjerne vej - Ingeniøren
I forbindelse med elektrificeringen af banen til Esbjerg flyttede Banedanmark en bro og anlagde en ny vej, selvom ejeren - og senere byretten - mente, at ekspropriationen var ulovlig. Nu har landsretten omstødt dommen.
Nye forsinkelser rammer Banedanmarks ambitiøse signalprojekt
Banedanmark har endnu engang måtte melde forsinkelser på sit signalprojekt, der skal digitalisere hele det gamle signalsystem
Alle advarselslamper blinker for nye signaler til danske fjerntog
Banedanmark har tændt gule og røde lys ved samtlige milepæle omkring indførelsen af nyt signalsystem. Kun S-tog klarer frisag.
Statsrevisorer: DSB og Banedanmark er skyld i alt for mange forsinkede tog
To års togforsinkelser har kostet samfundet over én mia. kr. Statsrevisorerne langer ud efter såvel DSB som Banedanmark.
Spørg Scientariet: Hvorfor blev Storstrømsbroen bygget med mindre levetid?
En læser undrer sig over konstruktionen af Storstrømsbroen, da den tilsyneladende ikke holdt så godt. Banedanmark svarer på spørgsmålet.
Banedanmarks projektdirektør: Mørkerøde signaler for den nye jernbane
INTERVIEW: Ifølge direktøren for Banedanmarks signalprogram stod det først i år klart, at i bedste fald kun nogle få IC3-tog kan blive udstyret med nye signalcomputere, inden den nye Ringstedbane åbner.
Banedanmark finder det »besynderligt« at have ansvar for nye signalcomputere i togene
Banedanmark har ansvaret for, at nye computere bliver bygget ind i de danske tog – også selv om DSB, Arriva og de regionale operatører ejer togene. Det er projektdirektøren mildt sagt ikke begejstret for, og han beder DSB om at tage større ansvar.
Professor forklarer Banedanmarks signal-suppedas: »If you are in trouble, then double«
Adfærdspsykologien gør, at ordsproget for store projekter som signalprogrammet for let bliver: ‘If you are in trouble, then double’. Det burde snarere lyde: 'If you are in shit, then quit.’
Stik imod løfterne: Dansk sololøb med nye togsignaler
Danmark kommer til at stå alene med risikoen ved EU’s nye digitale signalsystem, mens andre lande holder igen. Banedanmark lovede ellers politikerne velafprøvet teknologi i det 20 milliarder kroner dyre projekt.
Banedanmark sagde nej til flere opfordringer om at sikre tog til halvtom Ringstedbane
Allerede for to år siden henvendte Bombardier, der leverer sikringsanlæg, sig første gang til Banedanmark med et projekt om at garantere tog på den nye jernbane fra København til Ringsted. Men både dengang og senere blev leverandøren afvist.
Rigsrevisionen skal kulegrave grundlaget for jernbanens nye signaler
Formanden for statsrevisorerne vil på baggrund af Ingeniørens artikler have undersøgt de oplysninger, som Banedanmark præsenterede politikerne for, da de i 2009 vedtog at udskifte samtlige signaler langs de danske skinner for 20 mia. kr.
Pris for at gøre ét lokomotiv klar til nye signaler: Op til syv mio. kr.
Det er så dyrt at ombygge Europas tog, så de kan køre med det nye signalsystem ERTMS, at Banedanmark i januar undervurderede omkostningerne markant, viser revisionsrapport.