Banedanmark får frataget ansvaret for S-banen
Privat aktør skal have ansvaret for fremtidens førerløse S-togsdrift og banerne på tognettet. Banedanmark har ikke været i stand til at løfte opgaven, siger DF.
Ny trailer for ‘Ready Player One’ - recordere.dk
Et af næste års helt store sci-fi-brag ser ud til at komme fra Steven Spielberg. Hans indspilning af Ernst Cline’s bog ’Ready Player One’ om en dyster fremtid, hvor det er populært at flygte fra den grimme virkelighed ind i en virtuel verden, der domineres af popkulturelle referencer fra 80’erne og 90’erne har været længe …
Efter exit fra toppost som CIO i Falck: Her er Torben Rubergs fremtidsplaner
Interview: Torben Ruberg, Group CIO i Falck, stopper i virksomheden, fordi en ny ledelse i koncernen med en ny strategi ønsker en anden it-topchef. “Nu skal jeg finde et nyt job, der indeholder nogle nye udfordringer. Det må gerne være af transformations-karakter,” siger Torben Ruberg.
Budget på 23 milliarder: Skal Danmark trække i nødbremsen til nye togsignaler?
Selv om projektet er fordyret to gange og er ni år forsinket, er udskiftning af de danske togsignaler stadig langt den bedste løsning, mener både Banedanmark, politikere og Transportministeriet. Men ikke alle er enige.
Banedanmark: »Udviklingen går kun én vej«
Styrelsen fastholder på trods af en uventet positiv fejlstatistik for de gamle togsignaler og kritik fra adskillige branchefolk, at det er nødvendigt at rulle et 23 milliarder kroner dyrt signalsystem ud på landsplan.
DSB må skrotte velfungerende eltog: Dømt for komplekse til nye signaler
Mens IC3-togene død og pine skal have et nyt signalsystem bygget ind for at opfylde Banedanmarks plan, så indgår det yngre, elektriske søstertog IR4 ikke i planen og må skrottes, når de nye signaler tages brug. Den skal DSB lige tygge på.
Projektdirektør: Nu vender vi planen for jernbanen på hovedet
Planen om at lade signalprogrammet gå forud for elektrificeringen af hele den danske togdrift har ganske enkelt ikke været realistisk, erkender Banedanmark efter syv års forsinkelse.
Skal omstridt jysk bro rives ned? Nu skal sagen for højesteret
Først dømte byretten, at Banedanmark har foretaget ulovlig ekspropriation for at flytte en bro i forbindelse med elektrificering af banen mellem Lunderskov og Esbjerg. Så dømte landsreten, at Banedanmark har handlet lovligt. Nu står sagen over for afgørelse ved Højesteret.
ANALYSE: Nu venter 13 år med kludetæppe af højrisikable projekter for dansk jernbane
Signalprogrammet: Banedanmark og politikere købte sig først og fremmest tid og indbyggede stopklodser. Men de vanskeligste dele har vi slet ikke taget hul på.
Batteritog: Den mest oplagte besparelse er broerne – og så alligevel ikke
ANALYSE: Over syv milliarder kroner bruger Banedanmark på at hæve broer eller sænke spor for at gøre plads til køreledninger. I teorien kan et tog sagtens bygges til at køre under broerne uden at få strøm fra nettet, men i praksis lader løsningerne vente på sig.
Morgen-briefing: Kammeradvokaten lancerer konkursportal på internettet / Netcompany vælger Danske Bank og Morgan Stanley til børsnotering / Ny lov skal stoppe overvågning af danske politikeres arbejds-mails
Kammeradvokaten lancerer konkursportal på internettet. Netcompany vælger Danske Bank og Morgan Stanley til børsnotering. Ny lov skal stoppe overvågning af danske politikeres arbejds-mails. Banedanmarks signalsystem bliver syv år forsinket. Vestager: Vi har flere sager på vej mod Google. Israel på vej med skatteopkrævninger til Google og Facebook. Amnesty International revser Microsoft og Lenovo.
Spøgelsesbane: Signalkaos lægger nye spor øde et halvt år
Transportminister og Banedanmark fremhæver, at jernbanen mellem København og Ringsted åbner med fem tog i timen i stedet for ét. Men prisen er, at der slet ikke kører tog på banen i det første halve år, efter den er bygget færdig.
Togsignalernes skæbnedag: Transportminister har bestilt plan for at droppe dansk sololøb
Konsulentrapport ventes i dag at afsløre nye forsinkelser og fordyrelser i Danmarks største jernbaneprojekt. Samtidig har Banedanmark efter alt at dømme udarbejdet en plan for, hvordan signaludskiftningen kan lægges på is i flere år.
Regning løbet løbsk: Banedanmark har brugt 4,4 milliarder kroner på alene at styre signalprojektet
Banedanmark har brugt flere milliarder kroner på eksterne konsulenter i forbindelse med det nye signalssystem.
Konsulentregningen løb løbsk: Banedanmark bruger 4,4 milliarder på at styre signalprojektet
Politikerne blev præsenteret for en konsulentregning på 1,2 milliarder kroner til at give fjernbanen nye signaler. I praksis blev det mere end tre gange så dyrt, viser aktindsigt.