Batteritog: Den mest oplagte besparelse er broerne – og så alligevel ikke
ANALYSE: Over syv milliarder kroner bruger Banedanmark på at hæve broer eller sænke spor for at gøre plads til køreledninger. I teorien kan et tog sagtens bygges til at køre under broerne uden at få strøm fra nettet, men i praksis lader løsningerne vente på sig.
TDC spiller nyt super-mobilnet på banen for at vende nedturen
En superteknologi skal redde TDC’s skrantende mobil- og bredbåndsforretning ved at skrue kraftigt op for hastigheden på 4G-nettet.
Skal omstridt jysk bro rives ned? Nu skal sagen for højesteret
Først dømte byretten, at Banedanmark har foretaget ulovlig ekspropriation for at flytte en bro i forbindelse med elektrificering af banen mellem Lunderskov og Esbjerg. Så dømte landsreten, at Banedanmark har handlet lovligt. Nu står sagen over for afgørelse ved Højesteret.
Nordmænd fyrer konkurstruet Storstrøms-entreprenør
Den italienske entreprenør Condotte, der er med i det konsortium, der har vundet opgaven med at bygge en ny bro over Storstrømmen, er blevet fyret af den norske pendant til Banedanmark, fordi den konkurstruede entreprenør ikke har betalt regningerne til firmaets underentreprenører
Banedanmark får frataget ansvaret for S-banen
Privat aktør skal have ansvaret for fremtidens førerløse S-togsdrift og banerne på tognettet. Banedanmark har ikke været i stand til at løfte opgaven, siger DF.
Budget på 23 milliarder: Skal Danmark trække i nødbremsen til nye togsignaler?
Selv om projektet er fordyret to gange og er ni år forsinket, er udskiftning af de danske togsignaler stadig langt den bedste løsning, mener både Banedanmark, politikere og Transportministeriet. Men ikke alle er enige.
Banedanmark: »Udviklingen går kun én vej«
Styrelsen fastholder på trods af en uventet positiv fejlstatistik for de gamle togsignaler og kritik fra adskillige branchefolk, at det er nødvendigt at rulle et 23 milliarder kroner dyrt signalsystem ud på landsplan.
DSB må skrotte velfungerende eltog: Dømt for komplekse til nye signaler
Mens IC3-togene død og pine skal have et nyt signalsystem bygget ind for at opfylde Banedanmarks plan, så indgår det yngre, elektriske søstertog IR4 ikke i planen og må skrottes, når de nye signaler tages brug. Den skal DSB lige tygge på.
Rigsrevisionen dumper fire statslige institutioners værn mod ransomware
Både Sundhedsdatastyrelsen, Udenrigsministeriet, Banedanmark og Beredskabsstyrelsen er for dårlige til at beskytte sig mod ransomwareangreb.
Projektdirektør: Nu vender vi planen for jernbanen på hovedet
Planen om at lade signalprogrammet gå forud for elektrificeringen af hele den danske togdrift har ganske enkelt ikke været realistisk, erkender Banedanmark efter syv års forsinkelse.
ANALYSE: Nu venter 13 år med kludetæppe af højrisikable projekter for dansk jernbane
Signalprogrammet: Banedanmark og politikere købte sig først og fremmest tid og indbyggede stopklodser. Men de vanskeligste dele har vi slet ikke taget hul på.
Banedanmark afviser skarp kritik fra Rigsrevisionen for manglende sikkerhed og brug af private emails: “Det er ikke et stort problem”
Interview:Rigsrevisionen kritiserer i en ny rapport it-sikkerheden hos Banedanmark på en række punkter som utilstrækkeligt ledelsesfokus og manglende tofaktor-godkendelse. Men it-chef Thomas Fænø er ikke enig. “Jeg synes, at rapporten nogle steder blander æbler og bananer sammen,” siger han.
Banedanmark weekendlukker S-bane for at teste ny software
Da Banedanmark sidste år testede en softwareopgradering til S-banens nye signalsystem, afslørede testen væsentlige problemer. Nu lukker Banedanmark en S-bane-strækning henover weekenden for at teste en forbedring af opgraderingen.
Morgen-briefing: Kammeradvokaten lancerer konkursportal på internettet / Netcompany vælger Danske Bank og Morgan Stanley til børsnotering / Ny lov skal stoppe overvågning af danske politikeres arbejds-mails
Kammeradvokaten lancerer konkursportal på internettet. Netcompany vælger Danske Bank og Morgan Stanley til børsnotering. Ny lov skal stoppe overvågning af danske politikeres arbejds-mails. Banedanmarks signalsystem bliver syv år forsinket. Vestager: Vi har flere sager på vej mod Google. Israel på vej med skatteopkrævninger til Google og Facebook. Amnesty International revser Microsoft og Lenovo.
Spøgelsesbane: Signalkaos lægger nye spor øde et halvt år
Transportminister og Banedanmark fremhæver, at jernbanen mellem København og Ringsted åbner med fem tog i timen i stedet for ét. Men prisen er, at der slet ikke kører tog på banen i det første halve år, efter den er bygget færdig.