PODCAST: Hvad skal vi bruge gasnettet til i fremtiden?
Hvad stiller vi op med 19.000 kilometer gasledning, når Nordsøfelterne lukker, og forbruget ventes at falde? Det kan du høre om i ugens Transformator, hvor vi også ser nærmere på danmarkshistoriens dyreste anlægsprojekt, Femern-forbindelsen, der nu officielt er sat i gang.
Bagsiden: Femerntunnel bliver en sværvægter
Læser advarer: Tunnelprojektet vil lægge beslag på en tredjedel af verdens betonproduktion.
Kronik: Vejen til den bedste model for en ny Øresundsforbindelse
Med planerne om en ny fast forbindelse over Øresund som case illustrerer en ny kandidatafhandling, hvordan man bedst tager højde for alle implikationer ved så stort et projekt.
Femern-tunnel tilbage til tegnebrættet: Oversete rev kan medføre stor forsinkelse
Slesvig-Holsten trækker i nødbremsen, efter at delstaten har bekræftet fredede rev ud for Puttgarden, som ikke fremgår af Femern A/S’ tyske byggetilladelse.
Nykøbing får sin klapbro – men den skal være lukket 200 dage om året
Sund & Bælt og Banedanmark ville droppe den planlagte togklapbro over Guldborg Sund, men det er blevet afvist af forligskredsen bag aftalen om Femern-forbindelsen. Men den nye bro kommer til at være lukket fra 15. september til 1. april.
Kronik: Femern-tunnel igangsat på oppustede prognoser og usikker økonomi
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, lic.techn., HD Illus.: Privatfoto Efter EU-domstolens underkendelse af den danske finansieringsmodel har EU-Kommissionen forhandlet og beslutte…
Togtunnel mellem Lolland og Falster vil koste over en mia. kroner
Ifølge anlægsloven om Femern-forbindelsen skal jernbanen føres over Guldborg Sund på en ny klapbro. Sund & Bælt foretrækker en fast bro, men lokale kræfter foretrækker en tunnel, der nu er skønnet til at koste over en milliard kroner. Småpenge, mener borgmester.
Leder: Danmarks jernbane skal op i europæisk hastighed
Berlinmurens fald for godt 30 år siden markerede ikke alene Jerntæppets fald og starten på kommunismens afvikling, men var også første skridt på vejen mod et nyt og sammenlagt Tyskland, hvor …
Politisk flertal vil sætte Femern-tunnelarbejde i gang fra nytår
Arbejdet starter med tunnelelementfabrik og tunnelportal på Lolland og rykker til tysk side midt i 2022. De første tunnelelementer ventes nedsænket i starten af 2024.
EU godkender lavere dansk statsstøtte til Femernforbindelsen
Scandlines og Stena Line havde klaget over EU-kommissionens godkendelse af Danmarks støtte til Femernforbindelsen. Men konkurrencekommissær Margrethe Vestager har nu godkendt en mindre omfattende støtte.
Tyskland vil bygge sænketunnel mellem Femern og fastlandet
Den nuværende bro mellem Femern og det tyske fastland har ikke kapacitet til den trafikmængde, der vil komme, når Femerntunnellen åbner. Derfor har de tyske myndigheder besluttet at bygge en sænketunnel med både vej og bane.
Socialdemokrater: Ny forbindelse over Kattegat kan bygges uden skattekroner
Selv om tidligere undersøgelser har vist, at en kombineret vej- og baneforbindelse over Kattegat vil kræve 52 mia. kr. i offentligt tilskud, mener transportminister Benny Engelbrecht (S), at der ikke er behov for skattekroner
Professor og politikere: »Vi mangler en samlet beregning af bro-projekter«
Regionale og nationale politikere efterlyser en samlet analyse af fremtidige bro-projekter. Professor i økonomi Mogens Fosgerau mener også, at det er nødvendigt med et fælles beslutningsgrundlag.
»Solid« eller »Fatamogana«? Debatten raser om Femerns trafikprognoser
En rapport om trafikprognoserne for Femern-forbindelsen blev holdt tilbage, og tallenes gyldighed er til diskussion. Her er parternes indlæg.
KRONIK: Femern-forbindelsen godkendt på usikkert trafikgrundlag
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, lic.techn., HD Illustration: Privatfoto Den tyske hørings- og godkendelsesmyndighed i Slesvig-Holsten, Amt für Planfeststellung Verkehr (APV)…