Baggrund: Vejen til det førerløse S-tog
Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
Sundhedsstyrelsen sætter foden ned over for DSB: Vi skal ikke rykke tættere sammen
I dag ophævede DSB pladsbilletkrav og forbud mod stående passagerer med henvisning til mundbinds-anbefalingen. Men det er en dårlig ide, mener Søren Brostrøm.
Indeklima-mareridt i nyt trafiktårn: Ansatte gemmer sig under tæpper og pavillon
De ansatte i S-togs-kontrolcenteret må gemme sig under tæpper og en pavillon på grund af træk, kulde og nedfalden puds. Årsagen skal findes i mobile køleanlæg og et læk køleloft.
Sådan hastebyggede DSB system til at forudsige fyldte tog under coronakrisen
Med vægtdata fra sensorer i S-tog kan DSB estimere, hvor mange passagerer toget har med - og dermed, om de kan rejse med fornuftig afstand til hinanden.
Banedanmark: Dyrt og besværligt at gøre plads til nye wifi-kanaler
Det vil både kræve nyt udstyr og omfattende integration, hvis Banedanmark bliver bedt om at flytte det sendeområde man i dag bruger til S-togsnettets signalsystem for at gøre plads til en større udvidelse af det tilladelsesfrie sendeområde til wifi.
Nye Wi-Fi-frekvenser skal redde streaming og videokald fra næste år
Der er 500 MHz ekstra på vej til Wi-Fi i 6 GHz-frekvensbåndet i Danmark. Danske Wi-Fi-brugere risikerer dog stadig at gå glip af op mod en tredjedel af udvidelsen, fordi S-togsnettets signalsystem ligger i samme frekvensblok og blokerer for udnyttelsen af store Wi-Fi-kanaler på 160 MHz.
Trafik er halveret på motorvejene under epidemien
Både motorvejstrafikken og passagertallene i den offentlige transport er faldet i takt med at corona-virussen har lagt sig over Danmark.
Banedanmark har stadig ikke rettet omfattende it-fejl efter seks dage
Siden fredag har Banedanmark kæmpet for at rette en it-fejl på S-togsstationerne. Seks dage efter arbejdes der fortsat på at få problemet under kontrol.
Banedanmark ramt af omfattende it-fejl uden udsigt til at få rettet problemet: It-system har ikke virket i fire dage
Siden fredag har Banedanmark haft problemer med at vise togtiderne for S-togene omkring København. Selskabet arbejder stadig på at løse problemet, og det vides endnu ikke, hvornår der igen er information på s-togsperronerne.
Wi-Fi skal udvides, men S-togsnettet står i vejen
Telemyndighederne er tæt på at åbne 6 GHz-frekvensbåndet til ulicenseret Wi-Fi-udstyr. Men s-togenes signalsystem kører i netop de frekvensbånd, der snart skal åbnes.
50 mio. kr. til cykelparkering skal lokke flere i sadlen
Regeringen og rød blok er blevet enige om, hvordan midlerne fra cykelpuljen skal bruges.
Forlagte rapporter og forkerte sigtelser: 100 anmeldte brud på datasikkerheden hos politiet
Politiet anmeldte selv 100 brud på datasikkerheden i 2019. Blandt andet har en tastefejl ført til, at man har sigtet og tiltalt en forkert borger.
Banedanmark lukker vigtig pendlerstrækning i otte måneder
I yderligere tre måneder næste år kommer der ingen tog mellem Ringsted og Næstved, fordi den alternative strækning på grund af signalskandalen ikke er klar. Simpelthen for åndssvagt, siger ordfører.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.