Baggrund: Vejen til det førerløse S-tog Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
Banedanmark: Dyrt og besværligt at gøre plads til nye wifi-kanaler Det vil både kræve nyt udstyr og omfattende integration, hvis Banedanmark bliver bedt om at flytte det sendeområde man i dag bruger til S-togsnettets signalsystem for at gøre plads til en større udvidelse af det tilladelsesfrie sendeområde til wifi.
Nye Wi-Fi-frekvenser skal redde streaming og videokald fra næste år Der er 500 MHz ekstra på vej til Wi-Fi i 6 GHz-frekvensbåndet i Danmark. Danske Wi-Fi-brugere risikerer dog stadig at gå glip af op mod en tredjedel af udvidelsen, fordi S-togsnettets signalsystem ligger i samme frekvensblok og blokerer for udnyttelsen af store Wi-Fi-kanaler på 160 MHz.
Wi-Fi skal udvides, men S-togsnettet står i vejen Telemyndighederne er tæt på at åbne 6 GHz-frekvensbåndet til ulicenseret Wi-Fi-udstyr. Men s-togenes signalsystem kører i netop de frekvensbånd, der snart skal åbnes.
Banedanmark lukker vigtig pendlerstrækning i otte måneder I yderligere tre måneder næste år kommer der ingen tog mellem Ringsted og Næstved, fordi den alternative strækning på grund af signalskandalen ikke er klar. Simpelthen for åndssvagt, siger ordfører.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej« Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.